De bijbel 1 Het oude testament - Genesis (1ste deel)

Als overtuigd atheïst een boek als De Bijbel in stripvorm gaan bespreken, is te vergelijken met iemand die een scheut Fraise des Bois in een goed glas Champagne Brut durft te gieten. Wel met dien verstande dat deze ongelovige wel het Oude Testament in boekvorm heeft gelezen en dit ervaren heeft als een mooi sprookjesboek. Een ideaal boek om je kinderen te slapen te leggen en een verhaaltje voor te lezen, ook al zijn sommige verhalen afgrijselijk en doorspekt met erotische taferelen. Het ideale boek voor jong en oud, dus.

Damir Zitko, de tekenaar, heeft dus samen met Jean-Christophe Camus en Michel Dufranne, de twee bewerkers, deze klepper onder handen genomen en in stripverhaal gegoten. Een aartsmoeilijke en gedurfde onderneming, die deze mensen toch tot een redelijk goed einde hebben gebracht. In het eerste deel willen ze het hebben over de eerste 31 hoofdstukken van het boek Genesis. Hierin komen aan bod: de schepping, Adam en Eva, Kaïn en Abel, de zondvloed en Noach, de toren van Babel, de vernietiging van Sodom, het offer van Abraham en de droom (de ladder) van Jakob.

Jean-Christophe Camus werd geboren in 1962 en zette zijn eerste stripvoetstappen op de leeftijd van 20 jaar. Hij heeft verschillende watertjes doorzwommen, waaronder artistiek directeur van Editions Delcourt. Zijn eerste echte gepubliceerde werk is nochtans heel recent, nl. van 2008.
Michel Dufranne is dan weer geboren in 1970 en heeft reeds met Morvan meegeholpen aan de reeks [EMAIL=http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=120]Konvooi[/EMAIL] en werkt momenteel aan een vervolg van Helldorado en De Gilde.
Damir zitko is ook een nobele onbekende in het Nederlandstalige landschap, maar daar zal, deze strip in ogenschouw houdend, snel verandering in komen.

Het boek is schitterend getekend en de inkleuring, die in de handen van Vladimir Mario Davidenko ligt, is van een onbeschrijflijke schoonheid. De klasse van tekenaar en inkleurder staat volledig buiten kijf. Dit mag gerust een match voor het leven zijn.

Over de tekeningen kan ik dus niet lovend genoeg zijn. Alleen is de vaart waarmee men dit epos tracht samen te vatten net iets te snel. Iemand die de Bijbel kent zal zonder problemen kunnen volgen. Een leek blijft met héééééél veel openstaande vragen achter. Persoonlijk denk ik dat het beter zou geweest zijn dat men dit over vier in plaats van twee delen zou uitgesmeerd hebben en iets meer uitleg zou geven over de achtergrond en de beweegredenen van sommige gebeurtenissen. Nu is dit niet het geval. Jammer en een gemiste kans.

Maar het blijft een schitterend boek dat je qua tekeningen zeker doet wegdromen. Laat je dus meeslepen door de beelden en wegzinken in de mooie wereld van de Bijbel.