George Sprott, 1894-1975 1 George Sprott, 1894-1975

De Canadese stripmaker Seth is een nostalgicus. Zijn hart lijkt wel in de eerste helft van vorige eeuw te liggen. Dat merk je niet alleen aan zijn tekenstijl, een soort elegante klare lijn die recht uit een jaren '50-illustratieboek lijkt weggelopen. Ook de thema's die hij bespeelt, vergankelijkheid, vergetelheid, ..., sluiten daarbij aan: de teloorgang van een kleine handelszaak in Ventilatoren, of de bijna vergeten (fictieve) illustrator Kalo in Het leven is een geschenk maar je krijgt het niet cadeau.

George Sprott is opnieuw een fictie-biografie geworden, deze keer van een vergane glorie van een lokaal Canadees televisiestation. Hij was jarenlang een van de sterkhouders van het station, maar naarmate hij en zijn presentatiestijl verouderde, haakte het publiek af. Tot op het laatst stelde hij filmpjes over zijn geliefde thema voor: de Noordpool.

We volgen George tijdens zijn laatste momenten, maar krijgen een breed beeld van zijn leven dankzij flashbacks en en interviews. George bleek een avontuurlijke presentator, een overspelige echtgenoot, een lieve oom, iemand die wegvluchtte voor problemen, een begeesterend verteller aan de bar, de verwekker van een bastaardkind... Maar Seth zou Seth niet zijn als ook de vergankelijkheid van het stadje en de tijd waar George mee verbonden was niet ter sprake zou komen.

Seth hanteert dan wel zijn gekende stijl, voor de kadrering lijkt hij geïnspireerd te zijn door een andere stripmaker met een nostalgie-affectie: Chris Ware. Waar Seth's vorige strips nog een 'normale' paginalay-out hadden, krijg je hier weidse Noordpooltaferelen afgewisseld met piepkleine kaders of zelfs minipagina's-in-pagina's. Je krijgt zelfs afbeeldingen van bordkartonnen schaalmodellen van gebouwen die een belangrijke rol in het leven van George Sprott gespeeld hebben. Ook de uitgave past helemaal in dat plaatje: een oversized hardcover met linnen rug en papier van goede kwaliteit.

'George Sprott' is weer een op en top Seth-verhaal geworden: een nostalgisch, rustig voortkabbelend verhaal dat je af en toe doet mijmeren naar vervlogen tijden.