Bernard Prince 18 Onheil op de rivier

Het nieuws was al lang bekend, maar toch moesten we er nog even op wachten. Maar hier is hij dan. Dertig jaar nadat Hermann zijn laatste potloodlijn voor deze stripreeks op papier zette en 11 jaar na de laatste poging om deze stripheld opnieuw leven in te blazen. Dit was in 1999 en de tekenaar van dienst was Aïdans. Greg, vroeger de scenarist van dienst, heeft ons verlaten in datzelfde jaar en werd vervangen door de zoon van Hermann, Yves H. Men zou bijna gaan denken dat deze een exclusiviteitscontract heeft getekend met de Padre Familias.

De verwachtingen waren dus groot en met de ervaring die we van Yves H. hebben als scenarist... Maar laat hij ervaring opgedaan hebben en deze toch wel moeilijke opdracht tot een goed einde brengen. Ook deze maal speelt het verhaal zich of op een exotische locatie en was het tijd om af te rekenen met enkele obscure elementen uit het verleden. De stijl van Greg werd dermate gerespecteerd, ook al bestond de angst voor het tegendeel. Yves H. heeft de grootmeester blijkbaar goed bestudeerd en een verhaal naar zijn hand geschreven, wat deze Prince een lekkere weglezer maakt. Het naakte element in deze strip is dus de enige uitschuiver, als je dit al zo mag bestempelen. Een kleine stijlbreuk met wat Greg ons voorschotelde.

De tekeningen van Hermann zijn dan weer enorm geëvolueerd. Vooral Djinn heeft een metamorfose ondergaan. De tiener van vroeger is nu een sterke jongeman die het verhaal kan dragen. Hij heeft in dit verhaal, naast Barney en Bernard Prince, dan ook een hoofdrol. Ook de manier waarop Hermann deze strip op papier heeft gezet zal hier zeker toe bijgedragen hebben. Het inkleuren op basis van pastelverf is voor mij persoonlijk nog de prachtigste manier om een tekening af te leveren. Hermann is hierin een grootmeester.

Quiritos, een rivierhaven in een van die bananenrepublieken in Latijns-Amerika. De bemanning van de Cormoran legt hier aan voor een alledaagse opdracht. Maar Djinn wordt ontvoerd en een oud spook doemt terug op. De strijd is hevig en vochtig. De hulp die onze helden krijgen is ook een oude bekende, nl. El Lobo, de kleerkast van dienst.

Een half uurtje leesplezier voor de traditionele lezer, uren kijkplezier voor de kunstminnende lezer.

Oh ja, mensen die verwonderd staan dat ze 19 verhalen in hun collectie hebben en op de rug van deze strip 18 zien staan, dat heeft alles te maken met de strip die Aïdans in 1999 dus heeft gemaakt. Die was nl. bij uitgeverij Blanco. Geen blunder van de uitgever, deze maal.