De Blauwbloezen 54 Miss Walker

Lambil en Cauvin, samen verantwoordelijk voor meer dan 40 reeksen, zijn de (groot)vaders van de Blauwbloezen. Deze reeks loopt al meer dan 34 jaar onder het bewind van dit duo (39 jaar in totaal). Uit deze samenwerking zijn er uiteraard al heel wat pareltjes gekomen. Om een zo lang lopende reeks succesvol te houden, hanteren beiden heren een vast stramien, zowel qua verhaalstructuur als qua tekenwerk. Maar is dit voldoende om de doorgewinterde fan uit de luie zetel richting Stripspeciaalzaak te jagen?

Laten we stellen dat het tekenwerk van Lambil over de jaren niet zo veel veranderd is. Het is inderdaad wat vereenvoudigd, en in dit laatste album valt dat meer op dan een tiental albums geleden. Ook Lambil valt dus soms in de val van vlug tekenwerk. Maar over het algemeen is het niet storend en houdt hij zich aan zijn eigen regels.

Cauvin breekt ook met deze Miss Walker geen potten als het op scenarioschrijven aankomt. Het recept is, net zoals bij de nieuwe Lucky Luke, eenvoudig. Men neme een historische figuur en we brouwen een verhaal, met feiten onderbouwd, dat hier en daar grappig is. We wijken daar niet veel van af om zodoende nog wel enkele albums vol te krijgen. Maar al naargelang de figuur wordt het beter. Deze Miss Walker leent zich dan ook om het verhaal wat meer diepgang en ambiance te geven. Het lijkt wel of Cauvin naar onze commentaar heeft geluisterd en daar wat aan gewerkt heeft (lees hier de review van deel 53). Nu is het ook weer niet zo dat onze hoofdfiguranten de beste ‘blauwen’ neerzetten. Laat dat iets zijn voor het verleden. We onthouden hier vooral dat Dokter Walker voor meer diepgang heeft gezorgd.

Miss Walker is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en dat zullen onze helden geweten hebben. Het maakt ook dat dit album iets beter scoort dan voorgaande delen. Zeker leesvoer voor de fans van de reeks en een half uurtje betaalbaar leesplezier.