Scribbly 10 Wie niet weg is...

Scribbly is een Nederlandse strookjesstrip, die daar iedere dag verschijnt in de gratis Metro krant. Naast het ondefinieerbare hoofdpersonage Scribbly, een vreemdsoortig mannetje met een geel hoofd waarop welgeteld 1 haar prijkt, heb je ook nog een aantal andere terugkerende personages zoals daar zijn: Quibus (een velletje papier), Doe-ran (een zwevend masker), Zark (een ruimte augurk met een antenne op z'n kop), Eddy het kuiken (zegt nooit iets maar heeft soms overtuigende argumenten om zijn gelijk te halen) en een draakje (een roze draakje met hondenmanieren).

Als je deze beschrijvingen ziet, verwondert het niet dat dit allemaal inwoners zijn van een gekkenhuis, meer bepaald de “Inrichting Voor Aparte Gestoorden”. Naast de patiënten heb je dan ook nog de psychiater Psilo en een verpleegster natuurlijk. Zoals je al uit de beschrijving van de personages kan opmerken, zijn de meeste grappen nogal absurd. Iedere strook is een grap op zich, maar de verhaallijn (als je daar al van kan spreken) loopt soms wel over verschillende grappen. Zo gaat de meute samen op reis, belanden ze door Doe-ran in de oertijd, wordt er een parodie gemaakt op Knightrider, zelfs Sinterklaas komt op bezoek.

De tekenstijl is simpel en achtergronden zijn beperkt tot het hoogst noodzakelijke, maar dit is dan ook een strookjesstrip die mikt op een snelle lach. Tekenaar van dit alles is Jean-Paul Arends, die dit al sedert 1999 doet. Eerst nog iedere dag een nieuw strookje op het prikbord in zijn school en later dus in de krant. Voor de fans van Dirkjan of Heinz is dit dan ook lachen, gieren en brullen geblazen. De mensen die het meer moeten hebben van de subtiele woordspelingen zullen hier waarschijnlijk niet veel aan hebben. Alhoewel er ook terugkerende (flauwe) woordgrappen met garnalen worden gemaakt en dit dan nog in een strip in de strip. Ideaal dus om te gebruiken met doktersvoorschrift: in kleine dagelijkse porties!