De erfenis van de duivel 1 Rennes-le-Château

De erfenis van de Duivel - 1 - Rennes-Le-Château

De relatief onbekende Paul Gastine, samenwerkend met Jérôme Félix, realiseert een nieuwe strip vol met intriges waarin de hoofdelementen van een spannende thriller allemaal aanwezig zijn. Het Derde Rijk, het Vaticaan, een verliefde puber, een meewerkende wulpse dame en een even wulpse tegenwerkende dame. Enfin, je kan het al vermoeden: we zijn niet ver van een déjà-vu gevoel.

Een nieuwe serie in de collectie Bamboe van Saga is dus een feit. Of het een sterke serie zal worden moeten de volgende delen nog uitwijzen. Deze aflevering gaf het gevoel heel wat in petto te hebben, maar na het sluiten van de strip bleef er toch wel een wrang gevoel achter, ondanks een veelbelovende cliffhanger. (afsluiten" en "volgende deel" worden al gebruikt twee regels terug).

Maar elke collectie heeft wel een soortgelijk verhaal. En of we nu echt zitten te wachten op het dertiende deel in een dozijn is natuurlijk de vraag. De hoofdfiguur Constant is smoorverliefd op een meisje Juliette. Maar na één passionele nacht verdwijnt ze met de noorderzon om nooit meer weer te keren. Vijf jaar later loopt Constant een antiekwinkel binnen en ontdekt daar een kopij van een 17de eeuws schilderij, genaamd "De herders van Arcadia". In dit schilderij herkent hij zijn vlam van destijds. Dit meesterwerk koopt hij aan een belachelijke hoge prijs. Reden? Er waren nog andere kapers op de kust en die boden tegen hem op. Lieden van ons aller Adolf Hitler, de meest geliefde en gehate persoon van de 20ste eeuw. Waarom is men zo geïnteresseerd in dit schilderij? Dat vertelt het verhaal je.

De scenarist kennen we reeds van enkele ander strips waarvan er ook één in het Nederlands werd vertaald, namelijk Een stap naar de sterren. Wie deze scenarist kent, kan dan ook beter starten met zijn sterren-strip, die qua scenario beter in elkaar zit dan De erfenis van de Duivel. De tekenaar daarentegen is aan zijn proefstuk toe en heeft een veelbelovende hand. Zijn tekeningen zijn vlot, spontaan, ogen mooi en, als hij de inkleuring zelf heeft verzorgd, ogen heel fris. De eerste cyclus zou bestaan uit drie delen. Het eerste deel is een goede aanloop maar ook niet meer. De twee volgende delen zullen moeten bewijzen dat deze strip volwassen is. We leven dus op hoop.

Een vraag aan de lezer: De mannelijke hoofdfiguur op de cover doet me zo denken aan een andere stripheld, maar het komt maar niet in me op aan wie. Hij lijkt er als twee druppels water op en het is vermoedelijk van een heel recente reeks. Iemand enig idee wie?