De geheime dagboeken van het Vaticaan 2 De Sint-Jakobsweg

Saga groepeert reeksen die op een of andere manier verwantschap hebben met het katholieke geloof in de collectie “Geheimen van het Vaticaan”. Een van de reeksen die hier ook onder valt, is “De geheime dagboeken van het Vaticaan”. Deze reeks bestaat eigenlijk uit op zichzelf staande verhalen die, zoals je al kan raden, handelen over een of andere geheime tekst of groepering van het Vaticaan. Om toch een samenhang te hebben is de cover van ieder verhaal ongeveer gelijk: een groot zwart kruis beslaat ongeveer de helft van iedere cover. Daarnaast is er ook een vaste scenarist voor deze verhalen: Novy. De tekenaar van ieder verhaal is echter altijd iemand anders, hoewel de stap van deel 1 naar deel 2 niet zo zwaar is: ze zijn namelijk getekend door twee Roemeense broers. Deel 1 is getekend door Augustin Popescu en het tweede deel is getekend door Dan Popescu. Dan tekende ook al het derde deel van “De roos en het kruis”.

Aan de tekenstijl kan je ook al zien dat hier twee broers aan het werk zijn geweest. De figuren zien er gelijkaardig en geloofwaardig uit. De decors zijn veel minder goed uitgewerkt en passen niet bij de figuren. Daarnaast valt nog te vermelden dat de tekenaar bij een flashback een andere inkleuring gebruikt. Je krijgt zo het effect van een beschilderde muur waarop je nog de schilderstrepen ziet. Dat is handig bij een flashback naar een recente gebeurtenis, maar meestal gaat het hier over gebeurtenissen die teruggaan tot de vroege middeleeuwen en de legende van Roeland , dus dan is die techniek niet echt nodig om het verschil te maken met het heden.

Het verhaal speelt zich af in Pamplona, tijdens de feesten van San Fermin die ieder jaar begin juli plaatsvinden. Die feesten zijn bij ons vooral bekend door de stierenlopen die iedere morgen plaatsvinden in het centrum van de stad. Hier start dan ook het verhaal, we zien Garoa Aristeguy, een jonge vrouwelijke politieofficier deelnemen aan de stierenloop, maar ze wordt opgeroepen om een diefstal te onderzoeken in het plaatselijke museum. Daar zijn enkele kruiken gestolen die nog maar pas waren ontdekt en die zouden teruggaan naar het begin van onze tijdrekening, naar de tijd van Jezus Christus. Die kruiken bevatten teksten die geheimen over Jezus zouden blootleggen. Al vlug blijkt het niet alleen een diefstal, wanneer ook de archivaris, die tevens priester is, vermoord wordt.
Er ontstaat een warrig verhaal waaruit zou moeten blijken dat Jezus Sint Jacob als leermeester heeft gehad, die hem onderwees vanuit een Keltische achtergrond (druïden). Dit werd reeds in de middeleeuwen (tijdens de missie van Roeland) in de doofpot gestopt. Door de ontdekking van bovengenoemde kruiken zou dat weer naar boven komen, en dus treedt de doofpotoperatie weer in werking. Het verhaal zelf is niet vlot leesbaar, meerdere malen keerde ik terug naar de vorige pagina omdat ik dacht dat ik iets had overgeslagen. De scenarist probeert de ETA ook in het verhaal te verwerken, waarschijnlijk omdat de Basken in de tijd van Roeland ook al meespeelden in het verhaal. Maar dit maakt het nog wat verwarrender en ongeloofwaardiger.

Het laatste plaatje van het boek toont ons dan Garoa, die is meegegaan naar het Vaticaan om verder onderzoek te doen, in hetzelfde onderzoekscentrum waar deel 1 gestart is. Is het de bedoeling dat ze nog terugkeert in een volgend deel? Ik weet het niet, maar ik hoop dat we dan wel een beter verhaal krijgen voorgeschoteld.