Oorlog en liefde 1 Laatste lente
2 Een zomer in Parijs

Een verhaal dat zich afspeelt op het moment dat den Dolf de kop opsteekt in Duitsland is niet uniek te noemen. Dat er tegen deze achtergrond van onverdraagzaamheid een relatie de kop opsteekt is ook niet uniek te noemen. Dat deze relatie bovendien tussen een Duitser en een Joodse is is totaal niet uniek te noemen. Deze strip heeft dus alles om een dertiende deel in een dozijn te worden. Een vijfde wiel aan de wagen. De basis voor deze verhaallijn is zo gekend en daar zijn al zoveel boeken en strips over geschreven en getekend dat dit deel net een brug te ver lijkt. En misschien was dat ook wel het geval. Alleen.....

Deze strip heeft reeds vier delen in Frankrijk en heeft zowat 70.000 verkochte exemplaren. Ook de Duitse vertaling kan men een succes noemen. Niet alleen dat is bewonderenswaardig, bovendien kaapt ze ook nog eens allerlei stripprijzen mee waaronder de "Prix du jury œcuménique d'Angoulême 2002", "Second lauréat du prix de la ville de Genève 2001", "Bédélys d'Or Montréal 2001"en de niet te onderschatten "Prix Bulle d'Or de Brignais 2007". Ook verschillende nominaties zoals bij "de prijs Uderzo 2006" en de "prijs voor het beste scenario in Angoulême 2001". Voor een vijfde wiel mag dit er toch wel wezen.

Het verhaal speelt zich in deel één dus af in 1932. Duitsland zit in een ongekende crisis. De hoofdpersoon tegen deze voorloper van WOII is Martin Mahner, een Duits soldaat die in het zuiden van Frankrijk is gekazerneerd. Hier heeft hij een romance met een zekere Catherine, een Française en echtgenote van Xavier. Een flash-back doet ons terugkeren naar zijn jeugdjaren (1932 dus) toen hij nog bij zijn vader woonde en toen rechtover hen een familie kwam wonen, de familie Braun. Martin wordt onmiddellijk verliefd op de dochter van Dokter Braun, Katarina. Wat er verder gebeurd kan beter niet uit de doeken gedaan worden. Dit zou het plezier van het lezen van deel één verbrodden.Weet alleen dat de relatie tussen die twee niet van een leien dakje loopt en dat wat de geschiedenis meebrengt hier een grote invloed zal op hebben.

Dat ondergetekende niet snel afgaat op prijzen heeft alles te maken met het feit dat het verwachtingspatroon dan wel eens veel te hoog kan liggen. En weet dat de ontgoocheling dan nog eens zo groot is.
Het verhaal leest in het begin wat stroef en je moet wat wennen aan de tekenstijl van Jean-Michel Beuriot, maar eens de inleiding voorbij en de personages voorgesteld is elke pagina genieten. Je moet wel houden van een romantisch epos en geen die-hard zijn van series alla XIII of Largo Winch, want dan kom je bedrogen uit.

De samenwerking tussen Richelle en Beuriot is niet nieuw te noemen. Reeds enkele andere series hebben ze samen onder handen genomen. Doch is dit de eerste serie die het verder brengt dan één deel.
Beuriot daarentegen heeft in zijn leven nog maar één scenarist gehad en dat is Richelle. Een exclusiviteitscontract? Wie zal het zeggen.
Deze twee woorden- en beeldende kunstenaars tonen dat hun samenwerking een succes is en dat is veelbelovend voor de komende delen. De twee volgende Nederlandstalige delen mogen we verwachten in januari 2011 en de bedoeling is dat het vijfde deel gelijk verschijnt met de Franse uitgave.

Heb je nog niets voor onder de kerstboom te leggen dan is deze serie aan te raden. De Hardcover zullen in hun inpakpapier zeker mooi ogen onder dat groene geweld van de boom en de veelkleurige bollen die er in hangen.

Officiële website (Blog) van deze reeks Oorlog en Liefde