Witte Termiet 3 Jacht zonder genade

Witte Termiets rol als vaccinverschaffer lijkt uitgespeeld, en daarmee ook haar nut voor de Nautielse beschaving. Elimineren die handel, denken de plaatselijke verkozenen des volks. Maar dat blijkt niet zo eenvoudig. Witte Termiet beschikt namelijk over bijzondere krachten. Bovendien is ze eindelijk in staat om de mentale oproepen van haar 'zusje' op te vangen, zodat die haar kan helpen ontsnappen.
Tot overmaat van ramp voor de Nautielen heeft koning Uther van het Geosische volk beslist om hen aan te vallen. Hij beschikt immers over het schip van de 'ouden'...

Over de eerste twee delen van Witte termiet, heeft één van onze huisrecensenten zich al meer dan lyrisch uitgelaten (lees hier de recensie van deel 1 en deel 2).

Inderdaad, de tekeningen zijn om van te snoepen. Op de achterflap staat dat Patrizio Evangelisti "in de traditie werkt van Richard Corben". Dat kan ik alleen maar beamen. Prachtig geschilderde tekeningen, maar hij houdt gelukkig zijn vrouwen een stuk realistischer dan Corben zelf (lees: de borsten zijn niet zo groot als watermeloenen). De vaar- en vliegtuigen, de steden, de mensen, ... het zijn stuk voor stuk pareltjes. In dit laatste deel van de trilogie overheerst trouwens de actie, adembenemend in beeld gebracht door de tekenaar.

Het scenario zelf is niet slecht. De strijd tussen goed en kwaad is natuurlijk geen origineel gegeven, maar is al bij al redelijk uitgewerkt. Het verhaal zelf is bijna volledig een flashback, net als de voorbije delen trouwens. Vele tekenaars gebruiken dan een ander stijl of kleur om het onderscheid tussen het heden en het verleden te maken. In deze strip volstaat een eenvoudige tijdsaanduiding.

Wat me wel stoort, is dat dit zogezegd het einde van de trilogie is, maar het blijkt helemaal geen einde te zijn. Als het een open einde is, dan wel een erg knullig. De lezer wordt volledig in het duister gelaten over het lot van Witte Termiet of het neergeslagen Nautielenvolk. Heeft het Kwade gewonnen? Of zal het Goede overwinnen in een volgend deel? Blijkbaar zijn er zelfs in thuisland Italië geen verdere vervolgen verschenen. Tenzij de cover de oplossing aanreikt?
En waarom heet het personage Witte termiet? Ik zie haar geen enkele keer een houten balk opeten. Misschien kan een entomoloog mij een verklaring geven.

Slotsom: prachtige tekeningen, maar het einde van deze reeks laat je op je honger zitten.