Innige vriendschap 1 Innige vriendschap

Enige tijd geleden verscheen bij Casterman het eerste album in de toen nieuwe collectie KSTR. De Smaak van Chloor is een quasi tekstloos album dat bijna uitsluitend in zwembadgroen is ingevuld. Ik had het initieel niet gekocht. Ik weet niet precies waarom, want ik probeer mijn aankopen toe te spitsen op dingen die boven de middenmoot uitspringen, en dat doet De Smaak van Chloor zeker. Na enkele zeer positieve reacties, haalde ik het album dan toch in huis. Ik was meteen enorm onder de indruk van de vertelstijl van Bastien Vivès, die er in slaagt met slechts enkele woorden zeer veel te vertellen. Één ding stond vast: ik zou de volgende albums van deze auteur zeker in huis halen!

En aldus geschiedde.

Innige vriendschap is inmiddels het derde album van Vivès. Opnieuw pikt hij zijn favoriete thema op: liefde en relaties. Francesca en Bruno hebben al lange tijd een sterke vriendschapsband, en geen van beiden hebben de intentie om daar iets aan te veranderen, maar met de leeftijd worden ook relaties complexer, en Francesca's nieuwe vriend is niet zo begrijpend als Francesca wel zou willen.

Het verhaal evolueert vrij traag en je hebt de hele tijd het gevoel dat het nog alle kanten op kan gaan, iets wat ik wel apprecieer. Op zich is het verhaal helemaal niet zo bijzonder, maar de uitwerking is gewoon zo goed dat dit album de middelmaat ver overstijgt.

Vivès tekenstijl is nog steeds vrij slordig en niet erg gedetailleerd, maar in dit album experimenteert hij ook met een andere stijl. Voor de flashbacks werkt hij zonder omlijning, maar enkel met kleuren waarbij alles wat out of focus lijkt. Met beide tekenstijlen slaagt hij er wonderwel in om zeer precies de gewenste gevoelens van zijn personages over te brengen. Het is gewoon fantastisch hoe hij met zo'n eenvoudige elementen zo effectief zijn verhaal kan uitwerken!

Wat mij betreft mag iedereen blindelings al zijn albums meteen in huis halen. Ze tappen allemaal uit 't zelfde vaatje, maar 't is wel een uitstekend vaatje!