De psy 17 Waarom 'n Psy?

Uitgeverij Boemerang heeft haar reeks “humor in beroepen”. Dupuis heeft voor dat soort werk Cauvin in de rangen. Naast een reeks over een grafdelver, een agent, een caféhouder, de geneeskunde, paparazzi, of vroeger zelfs striptekenaars, is hij ook de scenarist van “De Psy”, een reeks over een psychiater en zijn patiënten. Bédu is al 17 delen de tekenaar van dienst. Bij een psychiater zijn emoties belangrijk, en die komen wel duidelijk over in de tekeningen (iemand die bang is ziet er bang uit etc.). Het enige nadeel van de tekeningen van Bédu is dat ze nogal statisch zijn. Agent 212 van Kox bijvoorbeeld, is een veel plastischer personage, wat de humor altijd versterkt.
De grappen in deze reeks starten meestal vanuit een of andere angst of complex van een patiënt. Zo krijgt onze psychiater patiënten over de vloer met angst voor water, iemand die letterlijk geen vlieg kwaad kan doen, en zelfs Jezus ontsnapt van zijn kruis om deskundige hulp te zoeken. De complexen van de patiënten veroorzaken soms ook problemen bij de psy zelf. Zo wil een patiënt een grote blonde kleerkast zijn omdat de vrouwen eigenlijk zo een man willen. Bij gebrek daaraan nemen ze dan maar wat ze te pakken kunnen krijgen. Op die manier raakt onze psychiater ook met zichzelf in de knoop.
De grappen zijn dus meestal wel geslaagd, maar soms had ik het gevoel dat ze wat korter mochten zijn: enkele grappen worden over vijf, zes pagina’s uitgesmeerd, wat toch minstens een pagina te lang is. Maar na zeventien delen blijft de humor toch fris. Ongelofelijk hoeveel fobieën en complexen er zijn en gelukkig dat Cauvin er zo creatief mee om springt