Marzapane 1 Marzapane

Er was eens een oud paard dat niet als rookworst wilde eindigen. Het vluchtte weg uit de oudepaardenweide en kon een interimjobke bemachtigen met kost en inwoning. Enig probleem: zijn nieuwe werkgevers, Bullshit en Veneto, buiten hem uit. Gelukkig maakt hij nieuwe vrienden. Samen kunnen ze ontsnappen. Maar van de regen komen ze in de drop terecht. Zal Marzapane dan toch niet aan zijn rookworstlot kunnen ontsnappen?

De 'Er was eens' verraadt het al. Marzapane is een sprookje. In zijn eerste versie was het een muzikaal sprookje van Bert De Coninck. Zijn inspiratiebron was een echt paard dat inderdaad naar de slachterij zou gaan omdat het te oud was geworden. Een lot dat vele paarden beschoren is. De Coninck vond het zo triest dat hij het paard dan maar geadopteerd heeft. De musical is daarna door Annie Mad (moeder) en Jeremiah Persyn (zoon) verstript.

Dat Marzapane een modern sprookje is, merk je meteen aan de personages en sommige settings. Zo heb je gerobotiseerde bewakers (een soort apen) die moeten beletten dat Marzapane en zijn vrienden de wijk nemen. Persoonlijk hebben we er de vliegende apen uit 'De tovenaar van Oz' in gezien. Het verhaal biedt wat je van een sprookje mag verwachten: actie, tranen en af en toe een lach, hoewel je deze strip echt niet als deprimerend mag beschouwen. Het verhaal kan je ook bezwaarlijk slecht noemen, al lijkt het einde me wat te gekunsteld.

Opmerkelijker eigenlijk zijn de tekeningen. Persyn heeft nog graffiti gespoten, en dat merk je duidelijk. Ook de inkleuring is graffiti-achtig gehouden. De tekeningen vragen dan ook in het begin wat aanpassing van de lezer. Deze gimmick werkt wel redelijk, maar mocht wat mij betreft gerust soberder gehouden worden. Trappen kunnen niet genoeg spinnenwebben hebben, een vloer niet genoeg tegels, en zelfs kale muren krijgen details door de gekozen inkleuring. Soms wordt het wat te veel allemaal. Overdaad schaadt. Spijtig, want deze strip is niet slecht te noemen.

Tot onze grote verbazing was het trouwens Ballon Media die deze strip uitgebracht heeft (Jommeke, K3, The Simpsons). Een verruiming(verrijking) van het aanbod misschien?