Nomade 1 Gauthier van Vlaanderen

Toen ik besliste om deze recensie te schrijven, realiseerde ik me niet dat 'Nomade' eigenlijk de tweede periode (cyclus) van 'Kruistocht' is. Uit de naam is dit immers niet af te leiden. Anders is het als je het album ziet. De vormgeving van de titel, maar natuurlijk ook de tekenstijl, sluit volledig aan bij die van de voorgaande 4 delen. Dat de auteur en uitgever voor een geheel nieuwe titel kozen, zonder verwijzing naar de eerste verhaallijn, is moedig. Maar ook duidelijk. Als lezer weet je dat je met een nieuw verhaal te maken krijgt en dat het vorige is afgerond. Een kanttekening hierbij leest u verderop.

Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de kruistochten. Waar de eerst periode verhaalde over een kruistocht die zich - volgens de auteurs - afspeelde tussen de gekende 3de en 4de kruistocht (rond 1200 na Christus), vertelt dit deel over de belevenissen van een van de hoofdrolspelers uit de eerste serie: Gauthier van Vlaanderen. De kruistocht leidde tot een wapenstilstand waarbij de Christenen toegang kregen tot het graf van de heilige X3. Gauthier weigerde tot tweemaal om deel te nemen aan de veldslagen en leeft nu als nomade (vandaar de titel). Hij neemt het op voor 2 christenen, Reinoud en Vespera van Châtillon die een kwaadaardige djinn vervoerden en daarvoor gevangen werden genomen in opdracht van Ottar Benk, een machtige djinn die lang geleden verliefd werd op de moeder van Gauthier. Hij is erop uit om zijn geliefde terug tot leven te wekken met behulp van duistere machten.
Laat het dus duidelijk zijn: dit is geen historische strip, wel een reeks die een historische achtergrond mengt met fantasie, mythen, legenden,...

Het verhaal is duidelijk minder sterk dan de eerste cyclus. Daarvoor bevat het teveel clichés, zoals een krijgsvrouw die in leven wordt gelaten door de hoofdrolspeler en daardoor haar leven koppelt aan dat van de nobele ridder. De auteurs houden het overigens wel boeiend door enkele mystieke kantjes te tonen van verschillende personages, zonder het hoe en waarom prijs te geven. Hierdoor tracht men de lezer te boeien voor de volgende delen.
Wie 'Kruistocht' niet kent of nog niet gelezen heeft, zou ik sterk aanraden om eerst die reeks te lezen vooraleer aan deze cyclus te beginnen. Er zijn immers teveel personages en gebeurtenissen die voortkomen uit de eerste albums, zodat kennis over de eerder verhaallijn noodzakelijk is om dit album goed te kunnen verstaan.

Het tekenwerk is net zoals in de eerdere delen schitterend. Veel details, prachtige inkleuring, levensecht getekende gezichten... je kan je uren vergapen aan de pareltjes van de hand van Frans-Amerikaanse Philippe Xavier (bekijk ook eens enkele werken op z'n website).
Een mooi extraatje bestaat uit 3 extra bladzijden achteraan het album die tonen hoe een blad uit dit album tot stand is gekomen. De 4 fases die getoond worden: scenario – ruwe schets – definitieve schets en tenslotte inkting.

Besluit: 'Nomade 1 – Gauthier van Vlaanderen' is een goed album, maar geen uitschieter wat het verhaal betreft. Gezien de prachtige tekeningen toch de moeite van het kopen waard.