Y: The Last Man (Vliegende Hollander) 3 Eén kleine stap

Uitgeverij “De Vliegende Hollander” heeft ons al heel wat leuke vertalingen van Amerikaanse comicreeksen bezorgd. Zo geven ze voor ons al Sin City, Fables en Hellboy uit. Ook “Y the last man” wordt door hen vertaald (behalve de reeksnaam dan). We zijn ondertussen al aan het derde deel aanbeland. De vorige delen werden hier al op enthousiasme onthaald, zoals je zelf kan lezen bij de recensies van deel 1 en deel 2.

Aangezien het verhaal in Amerika al volledig is afgewerkt (het verhaal bestaat uit 60 afleveringen, die zijn gebundeld in tien volumes), kan de reeks in een vlot tempo vertaald worden. Dit was al de derde bundel in één jaar. Spijtig genoeg staat de vierde bundel nog niet op het uitgifteschema voor het voorjaar 2011.

Als je de vorige delen niet direct wil herlezen staat er een ruime samenvatting voorin in de nieuwe bundel, zodat je direct weer kan aansluiten waar we geëindigd waren. In het vorige deel werd er afgerekend met “De dochters van de Amazone”. Die werden opgesloten in de toenmalige vrouwengevangenis van Marrisville. Yorick, zijn aapje Ampersand, agente 355 en dokter Mann zijn ondertussen met de trein op weg naar Californië om daar de onderzoeksgegevens op te halen in het laboratorium van de dokter. Net zoals in het vorige deel blijven ze onderweg ergens hangen als ze Natalia ontmoeten die op hun trein probeert te raken. Zij is door de Russen uitgestuurd omdat er, naast Yorick, toch nog enkele andere mannen in leven zouden zijn: toen de plaag uitbrak waren er namelijk enkele astronauten in het ruimtestation, zo waren ze beschermd tegen de plaag. Die astronauten (één vrouw en twee mannen) zouden nu met een soort reddingscapsule terugkeren naar de aarde. Dit is niet zonder risico omdat de Soyuzcapsule niet in optimale conditie verkeert om de trip tot een goed einde te brengen. De landingsplaats van de capsule zou zich in Kansas bevinden, vlakbij een geheime basis van de Amerikanen waar de mannen dan opgevangen kunnen worden terwijl ze in quarantaine blijven om hen te beschermen tegen de plaag. Terwijl iedereen zich klaarmaakt voor de landing, wordt Yorick door het Israëlische commando ontvoerd, dat in het vorige deel in Amerika was aangekomen. We leren ook de geheimzinnige helper kennen die het commando steeds op het spoor van Yorick bracht.

Kortom, ook dit deel staat weer bol van de spanning en het verhaal dendert, in tegenstelling tot de trein van onze helden, in een sneltreinvaart verder! Wel bizar is dat er na de cliffhanger op het einde van het boek nog een soort van apart verhaaltje in twee hoofdstukken staat over een toneelgroep van vrouwen die Ampersand vinden. Het leidt je af van de cliffhanger en het heeft niet echt een bijdrage tot het geheel, of wordt dit allemaal duidelijker in het volgende deel? Ik ben benieuwd!