Suske en Wiske 311 De stuivende stad

In album 311 uit de Suske & Wiske-reeks (eigenlijk het 255ste album), begeven we ons naar de stad Antwerpen waar onze vrienden opnieuw geconfronteerd worden met de Zwarte Madam, Kludde en Lange Wapper. Deze 3 duistere figuren willen de ondergang van Antwerpen, de geliefde stad van hun aartsrivaal Sus Antigoon, maar kunnen hierbij geen gebruik maken van toverkracht omdat het spook-met-de-fles in opdracht van de Raad van Spoken de toverhoed van de Zwarte Madam afnam. Gelukkig voor hen bestaat er ook nog zoiets als het brouwen van magische drankjes.

Dit album richt zich duidelijk op een jeugdig publiek. Niets nieuws, dat is juist, maar waar vroeger ook rekening werd gehouden met de volwassenen lezer, is dit nu veel minder tot niet het geval. Dat merk je aan veel zaken: de tekeningen zijn vrij eenvoudig en het ontbreekt aan veel details, zeker in de achtergronden. Men heeft ook geen gebruik gemaakt van historische gegevens en invullingen, die in dit album zeker een plaats hadden kunnen krijgen. Het is ooit anders geweest. Ook de humor is van een niveau dat volwassenen volgens mij maar weinig kunnen appreciëren. Ondergetekende heeft alleszins maar bitter weinig kunnen lachen. Maar goed, het gaat dan ook over een reeks die in de eerste plaats bedoeld is voor jongeren, en wees maar gerust: (jonge) tieners vinden de gebruikte (en bijster weinig originele) humor wel leuk!

Wat de tekeningen betreft: over het algemeen wordt een minimum aan detail gebruikt. Jammer genoeg kloppen de verhoudingen (voornamelijk van de hoofdpersonages) niet altijd. Ook lijken onze helden de ene keer vele jaren ouder dan ze eigenlijk zijn en de andere keer zien ze er dodelijk vermoeid uit. Dit komt door het overvloedig en foutief tekenen van extra lijntjes rond de ogen. Dit deden de tekenaars waarschijnlijk om het gelaat levendiger te maken, maar daar slagen ze dus niet in.

Waarom de uitgever ervoor kiest om de cover te ontsieren met een grote blauwe driehoek om een wedstrijd te promoten, ontgaat mij ook. Er zijn betere (lees: mooiere) manieren om dit op te lossen. Enfin, zoals zo vaak zal het wel om kostenbesparingen gaan zeker?
Wat ik persoonlijk wel een verbetering vind is dat de achterflap voorbehouden is voor een korte samenvatting en de afbeelding van enkele recentere albums. De hele lijst met albums is te vinden aan de binnenkant. Iets waar sommige andere reeksen een voorbeeld mogen aan nemen.

Tot slot nog dit: wie kans wil maken op levenslang gratis albums van Suske & Wiske (vanaf album 312), surft best snel naar http://www.suskeenwiske.be/nl/wedstrijd/ Deelnemen kan nog tot eind januari 2011!