Che 1 Che

Toen ik las dat Silvester een stripbiografie over Ernesto Guevara ging uitbrengen was ik niet echt laaiend enthousiast. Ik moest direct aan de poging van Casterman denken. In die collectie verschenen ook al biografieën van bekende mensen, waaronder die van “El Che”, en dat waren nu niet direct hoogvliegers. Zowel qua inhoud en als qua tekeningen.
Maar deze biografie was niet de zoveelste poging om enkele euro’s te verdienen op de rug van ’s werelds bekendste revolutionair, want het oorspronkelijk Spaanstalige verhaal verscheen al in 1968, slechts één jaar na het schielijk overlijden van de Argentijnse arts. Het stripverhaal was erg populair in Zuid-Amerika en is daar zelfs in verschillende landen een tijd lang verboden geweest onder de diverse militaire dictaturen. De auteurs waren,net als Che Argentijnen. De scenarist was Héctor Oesterheld. Hij was in die tijd al een bekend schrijver, en werkte nog samen met Hugo Pratt. Net als Che heeft hij zijn idealen ook met zijn leven moeten bekopen: onder de militaire dictatuur uit de jaren zeventig in Argentinië is hij plots verdwenen, samen met zijn vier dochters. De tekeningen zijn van Aberto Breccia en zijn zoon Enrique. Alberto tekende de geschiedenis van Ernesto Guevara, terwijl Enrique instond voor de tekeningen van de laatste maanden uit het leven van Che in Bolivia.
Het gehele boek is in zwart wit opgesteld, maar er is een duidelijke stijlbreuk tussen vader en zoon: de tekeningen van Enrique zijn hoekiger en met meer krassen uitgewerkt. Soms zie je in het begin maar zwarte vlekken, en moet je de tijd nemen alvorens de tekening echt zichtbaar wordt. In het verhaal wordt er voortdurend geswitcht tussen de chronologische geschiedenis van Che en zijn laatste dagen in Bolivia. In het verhaal zijn er heel weinig tekstballonnen gebruikt. Meestal lees je de gedachten van de afwezige verteller. Die gedachten zijn nogal los, waardoor je soms het gevoel hebt dat er van de hak op de tak wordt gesprongen, maar toch wordt het nooit echt onduidelijk. Op het eind van het boek staat er wel een addendum waarin enkele belangrijke personen kort worden toegelicht en er staat ook nog een chronologie van het leven van Che Guevara. Als je eerst die pagina’s leest is het geheel beter te volgen.
Met deze biografie heb je echt een tijdsdocument in handen die beter de leefwereld van toen weergeeft dan de poging van Casterman.