Atalante 1 Het pact

Atalante is een stripreeks die vroeger verscheen bij de ter ziele gegane uitgeverij Talent. Silvester heeft de reeks nu overgenomen en heeft meteen het vierde, nog niet eerder vertaalde deel uitgebracht. Tezelfdertijd verscheen ook het eerste deel opnieuw. Net zoals met “De Orde van de drakenridders” heeft men er voor geopteerd om de reeks opnieuw in te kleuren, en opnieuw te vertalen. Daarnaast heeft men ook voor een nieuwe cover gezorgd. En net zoals bij “De orde” is het ook deze keer een schot in de roos.
Zoals je door de naam van de reeks en de cover al kon vermoeden, is de reeks gebaseerd op de Griekse Mythologie. Atalante is bij haar geboorte verstoten door haar vader, maar wordt gered door Artemis, Aphrodite en Hera. De godinnen redden haar niet alleen, ze bezorgen haar ook enkele speciale eigenschappen (schoonheid, snelheid), een speciale dolk, en helaas ook een soort vloek waardoor ze niemand kan/mag liefhebben. Daarna brengen ze haar naar het magische woud, waar ze opgroeit tussen de faunen, nimfen en andere mythologische figuren. Ze leert er de taal van de dieren spreken. Op haar tiende wordt ze door jagers meegenomen naar de mensenwereld. Als ze volgroeid is (Aphrodite heeft woord gehouden want ze is echt uitgegroeid tot een schoonheid) wil ze Amazone worden, en om dat doel te bereiken wil ze aansluiten bij de Argonauten. Daarvoor moet ze echter eerst Chirion bevrijden.

Crisse, die hier zowel scenarist als tekenaar is, heeft er een kennismakingsdeel van gemaakt dat toch al een afgewerkt verhaal bevat. Wat niet van alle eerste delen gezegd kan worden. Maar de sterkte van Crisse is toch zijn typische tekenstijl. Ietwat hoekige figuren met grote ogen die toch veel emotie tonen, vrouwen die bij voorkeur weinig verhullende kledij met diepe splitten dragen... Bij elke reeks van Crisse zie je dit terugkomen, zelfs al werkt hij met een andere tekenaar, zoals bij Canari, Marlysa of Kookaburra
Jammer dat ze bij de nieuwe vertaling toch een foutje hebben gemaakt: op het einde van het verhaal spreken ze over de vijfde Argonaut, terwijl er wel degelijk vijftig Argonauten waren.
Op naar het volgende deel waarin de zoektocht naar het gulden vlies waarschijnlijk echt van start gaat.