Arq 6 Ontwaken

Het zesde deel van de fantastische reeks van Andreas. Nog niet kennisgemaakt met Arq?? Krijg dan het schaamrood op je wangen en haast je naar de dichtstbijzijnde stripwinkel om op zijn minst het eerste album vast te nemen, te doorbladeren en de eerste twee pagina's te lezen. Als je het alsnog niet koopt, kan je achteraf toch zonder schroom vertellen dat je weet dat Arq bestaat. En hoe! Het eerste deel werpt je op een spectaculaire wijze in de mysterieuze wereld van Arq samen met de vijf hoofdpersonages, die toevallig op dezelfde plek en het juiste moment aanwezig waren. De personages worden door omstandigheden van elkaar verwijderd. Elk verkent een stuk van Arq en net als de lezer hebben ze geen benul van wat hen overkomt. Waarom en hoe vertellen de volgende delen van Arq, op een magistrale manier in beeld gebracht door grootmeester Andreas. Verrassende wendingen doen je steeds verlangen naar het volgende deel. Jammer genoeg lost deel zes niet dezelfde verwachtingen in als de vorige vijf. Akkoord, we waren verwend met de vorige pareltjes en men moet Arq eerder zien als één groot verhaal. Deel zes geeft verklaring voor de oorsprong van Arq terwijl het wezen Arq ontwaakt. Apocalypsachtige toestanden worden ruim gespreid over verschillende bladzijden zonder een echte meerwaarde te geven aan het verhaal. Sommige platen doen echt wel een rustpauze vermoeden van Andreas' brein en penseel. Deze rustpauze is hem van harte gegund en ik ben er van overtuigd dat de volgende Arq opnieuw een schot in de roos zal zijn. Slechts drie sterren voor dit deel, maar vijf voor Arq in zijn geheel!