Largo Winch INT 4 Largo Winch II - Het filmtweeluik

Naar aanleiding van het verschijnen van de tweede film van Largo Winch (The Burma Conspiracy) bracht Dupuis de bundeling van “De burcht van Makiling” en “Het uur van de tijger” uit. De stijlvolle harde cover bestaat uit een beeld van de film, maar verder zijn er in dit album in geen velden of wegen extra's te vinden. Geen goede beslissing volgens mij, want zo biedt dit boek maar heel weinig meerwaarde voor bezitters van de oorspronkelijke albums.

Het 7de en 8ste deel van de avonturen van Largo Winch, “De burcht van Makiling” en “Het uur van de tijger” verschenen in 1996 en 1997. In deze 4de cyclus wordt Simon de dupe van zijn vriendschap met Largo. Deze laatste, maar vooral zijn vriendschap met de Shan-rebellen uit Myanmar, zijn de aanleiding voor het onterecht vastzetten van Ovronnaz. Wat volgt is een race tegen de klok om Simon tijdig uit het zwaarbewaakte fort van Makiling te krijgen waar hij op de voltrekking van z'n vonnis (dood door ophanging) wacht. Wat de tijger in de titel van het tweede deel betreft: achter die betekenis moet u maar zelf komen door dit verhaal te lezen.

Er zit behoorlijk wat vaart in deze 'Burma Conspiracy'. Actie, mooie vrouwen, romantiek, een vlot leesbaar verhaal,... dit album bevat zowat alles wat een groot publiek aanspreekt. De (complot)theorieën zitten vrij goed in elkaar en zijn niet te complex om de vaart uit het geheel te halen. Dit bepaalt volgens mij voor een groot deel het succes van de reeks. Extra voordeel van dit album is dat bij het begin een korte synopsis wordt gegeven van wie Largo Winch en zijn vrienden zijn. Niet door een voorwoord, maar knap geïntegreerd in de eerste bladzijden van het boek. Door dit alles is het album voor kenners en niet-kenners leesbaar, en is het een prachtig uitgangspunt voor een film natuurlijk!

Zoals we het gewoon zijn van Philippe Francq is er voldoende aandacht besteed aan het tekenwerk. Details zijn aanwezig waar nodig en het is duidelijk dat de tekenaar zich uitgebreid documenteerde. Wat mij echter behoorlijk stoorde in het tweede deel, is dat een heleboel tekeningen last hebben van pixellatie. Compleet onbegrijpelijk hoe een professionele drukkerij dit laat passeren! Voor de goede orde: de originele uitgave heeft hier geen last van!

Besluit: de albums van Largo Winch zijn zeker de moeite waard. Deze uitgave zal waarschijnlijk voornamelijk een publiek aanspreken dat voor het eerst met de avontuurlijke miljardair in aanraking komt via het grote scherm. Door het ontbreken van extra's in het album laten de meeste liefhebbers die reeds over de originelen beschikken, dit boek links liggen.