Ythaq 8 De spiegel van de schijn

Soms heb je van die reeksen die naarmate ze vorderen wat minder worden. Iets wat eigen is aan de duur, uiteraard, van de reeks, zeker als de verhaallijn een grote constante is. Maar soms, heel soms is er een reeks die je op het einde ineens volledig op het verkeerde been zet… Ythaq is er zo eentje.

Arleston heeft ons in de vorige zeven delen al heel wat laten genieten van, weliswaar soms 'over the top' actie, maar toch steeds trouw aan de geschetste wereld en haar parameters. Maar wat hij nu weer uit zijn mouw schudt is toch een totale wending. Wie dacht dat Ythaq op een redelijke voorspelbare manier ging aflopen, zit er misschien wel compleet naast. De inbreng van nieuwe karakters en hun technologie, maakt dat je eindelijk de finale kan beginnen aanvoelen, ondanks dat je daarvoor nog een album zal moeten wachten, maar wat echt staat te gebeuren weet je niet. Zeker omdat hij de hoofdspelers ingenieus uitspeelt en nog een aanzet geeft naar iets gigantisch.

Tekenaar Floch heeft zijn werktempo blijkbaar ook wat teruggedraaid en brengt weer kwalitatieve tekeningen doorheen het album. Je ziet duidelijk wat het duo je wil laten beleven, soms met wijde settings, dan weer met meer claustrofobische scenario’s. Prachtig werk waar je meer dan een keer naar kijkt. Alles volgens diezelfde aanvoelbare Arlestonregels.

Dit achtste deel is een ware verrassing in de reeks, niet zozeer qua plot van het album maar wel wat betreft de manier waarop het verhaal een wending neemt naar de afsluiter. Arleston blijft je toch nog verbazen en toont dat hij meer voor je in petto heeft dan je verwacht. Wanneer het laatste deel uitkomt sluit ik mezelf op met de complete reeks en zal ik deze dan ook eerst volledig herlezen, ze verdient het zeker en vast! Viva Ythaq!