From Hell (Vliegende Hollander) 3 Vanuit de hel, deel 3

Als laatste struiptrekking heeft de Vliegende Hollander het derde deel van From Hell uitgegeven. Hiermee is een parel aan de kroon van de stripwereld volledig in het Nederlands verkrijgbaar.

Campbell en Moore hebben er ruim 500 pagina's over gedaan om hun versie van het Ripperverhaal te brengen. Delen 1 en 2 waren al om van te snoepen, en dit laatste deel is geen uitzondering. Niet gemakkelijk, want het meest saillante gebeuren, de moorden, is al sinds deel 2 achter de rug. Deel 3 brengt ons dus de afloop.

Inspecteur Abberline komt dankzij een (vals) medium, mister Lees, als bij toeval achter de ware dader: Gull. En dat net terwijl de vrijmetselaarsloge al een perfecte zondebok heeft gevonden. Abberline's nieuwe baas vertelt hen het hele verhaal, maar zegt hen onomwonden dat ze maar beter zwijgen als ze willen blijven leven. Ondertussen is het duidelijk geworden dat Gull waanzinnig is geworden. Hij wordt onder een valse naam in een gekkenhuis gestopt, en ook de rol van de zondebok wordt uitgespeeld. Gull sterft in het gekkenhuis. Terwijl hij zijn laatste adem uitblaast, transcendenteert hij tijd en ruimte, en inspireren zijn verschijningen schilders, schrijvers en moordenaars.

Moore heeft het uitgemolken Ripperverhaal op een ongelofelijke manier verwerkt en er een van de beste strips uit de geschiedenis mee gemaakt. Het is een uitgekiend complotverhaal én tegelijk een studie van het Victoriaanse tijdperk. Feitelijke historische waarheden combineert het met elementen uit verschillende Rippertheorieën. Dat droge geheel verwerkt hij dankzij zijn vertelkunst tot een fantastische verhaal.

De Vliegende Hollander is dan wel gestrand, maar gelukkig heeft de uitgever de fans van From Hell niet in de steek gelaten. Waarvoor oprecht dank.