Lady S. 7 Een lange seconde

“Lady S” is de code naam van Shanja Rivkas, een Estse van Russisch-joodse oorsprong, of van Suzan Fitzroy, haar Amerikaanse naam toen ze werd geadopteerd door James Fitzroy, een Amerikaanse ambassadeur. De verhalen zijn meestal one-shots, en zijn geschreven door ene Jean Van Hamme, die ons ook niet geheel onbekend is. Ook deze keer krijg je een afgewerkt verhaal voor de kiezen, maar het leuke van deze serie is dat de personages regelmatig met hun verleden worden geconfronteerd. De tekeningen zijn van Aymond, die ook al de tekenaar was van Apocalyps mania, waarvan helaas maar de eerste cyclus vertaald is. Die tekeningen doen me denken aan een andere reeks van Van Hamme: Wayne Shelton. Doordat haar pleegvader ambassadeur was, spelen de meeste verhalen zich in het diplomaten en politieke wereldje af. Wat dan ook toelaat om regelmatig een dosis spionage, terrorisme of politiek gekonkelfoes in de reeks te betrekken. Daarnaast is Lady S ook, niet geheel vrijwillig lid van de CIRCAT, de afkorting van Centralized Information and Reasearch Center Against Terrorism. een soort van informele geheime dienst die bestaat uit gepensioneerde medewerkers van de officiële geheime diensten.
In het vorige verhaal vond Shanja haar dood gewaande vader terug die was ontsnapt uit een Russisch onderzoekscentrum. Helaas kan de man zich niet inhouden als Koslov, de man die met de pluimen van Shanjas vader onderzoek is gaan lopen voor een lezing naar Frankrijk komt. Zo komt hij weer in de spotlights te staan, en wil Rusland afrekenen met deze voor hen lastige getuige. Shanja en Anton (haar jeugdvriend die ook onvrijwillig lid is geworden van CIRCAT), krijgen ondertussen een opdracht om de plaats in te nemen van twee leden van de Russische maffiaclan van de familie Darakhine. Ze moeten de plaats in nemen van Lioeba Dobrovna en haar lijfwacht Fedor die diamanten naar de Corsicaanse maffia moeten brengen als aanbetaling voor een nog uit te voeren opdracht. Zo moeten ze Nicolini, een Corsicaanse maffiabaas kunnen ontmaskeren. Helaas voor hen kan Lioeba ontsnappen want hun dekmantel dreigt op te blazen als ze ook naar Nicolinis huis komt. En dan komt er plots hulp uit een onverwachte hoek: Nicolas Darakhine, de zoon van de maffiabaas, komt naar Frankrijk om uit te vissen wie nu de echte Lioeba is…
Deze keer krijgen we dus geen verhaal uit de hoogste regionen van de politieke wereld, maar een maffiaverhaal met de nodige actie. Het verhaal is wel een one-shot, maar doordat er nogal wat naar het verleden (de vorige albums) wordt verwezen kan een herlezing van de reeks, of toch zeker het derde deel aangeraden worden. Lady S is niet de topreeks van Van Hamme, maar de albums lezen wel lekker weg. Ook de tekeningen zijn vakwerk zonder meer. Kortom een album dat ideaal is om te lezen als ontspanning met een frisse pint als gezelschap.