Jeremiah 25 Mocht de wereld op 'n dag...

"Soms vraag ik me af waarom wij de hele tijd zo blijven rondhossen...", mijmert Jeremiah op een dood moment (en zo zijn er vele) in "Mocht de wereld op 'n dag...". Beste Hermann, aanhoor de verzuchtingen van een van jouw stripzonen! Jeremiah is moe. Laat hem vlug trouwen en zich met vrouw en een sliert schatten van kinderen ergens settelen. Heb ook medelijden met Kurdy. Hij wordt verliefd op de lelijkste vrouwen. Daar het er niet naar uitziet dat je er ooit in zal slagen een mooi, lief meisje te tekenen, laat Kurdy dan maar met zijn enige ware liefde, Esra, een onbekommerd leven lijden. Wat Kurdy allemaal met die ezel uitspookt, hoeven we niet te weten, want het is beter dat je met deze reeks stopt en met frisse moed aan iets nieuws begint.

Want Mocht de wereld op 'n dag... is zonder twijfel het zwakste Jeremiah-album uit de reeks. Dat dit nog juist met het jubileumnummer moet gebeuren, is triestig en jammer. Het uitermate zwak scenario komt nooit op gang. Jeremiah en Kurdy vallen in een vreemd landschap zonder benzine. Zij stoten op enkele mannen en vrouwen (waarvan er een nogal mysterieus doet) die op de vlucht zijn voor een groep moordenaars. Een oude bekende heeft het op zijn beurt op Jeremiah gemunt. Na het (met een zucht van verlichting) omslaan van de laatste bladzijde, blijf je echter met vele onbeantwoorde vragen zitten. Maar in plaats van je hieraan te ergeren, rolt er een onverschillige So what! over je lippen en begin je aan een volgende strip. Ja hoor, zo slecht is dit scenario.

Mocht de wereld op 'n dag... moet het vooral hebben van zijn beklemmende sfeer, maar ook daarin schiet Hermann tekort. De fletse inkleuring past niet bij het ruwe, angstaanjagende landschap dat Hermann ons wilt voorschotelen. De inkleuring verpest ook de toch wel schitterende tekeningen die helemaal niet tot hun recht komen.

Kortom, de nieuwe Jeremiah is een van de grootste ontgoochelingen van dit jaar. Mocht Hermann op 'n dag (en hoe sneller, hoe liever) inzien dat zijn succesreeks in een doodlopend straatje is beland, hoop ik dat hij een moedige doch juiste beslissing neemt.