Jerome K. Jerome Bloks 17 De marionet

Jerome krijgt bezoek van een jongedame. Haar vriend is spoorloos verdwenen en ze vraagt aan de privé-detective om hem op te sporen. Het meisje kent echter alleen de voornaam van de oudere man en bezit zelfs geen foto van de vermiste. En dat terwijl het stel al een jaar samen was. Jerome staat met andere woorden voor een moeilijke opdracht...

Eerst een bekentenis: Jerome K Jerome Bloks is zonder enige twijfel mijn favoriete stripreeks. Een objectieve bespreking zal dit zeker niet worden. Een bespreking is weliswaar nooit objectief, dus laten we zeggen dat ik niet op een objectieve manier subjectief zal zijn (vandaar die vijf sterren). In lang vervlogen tijden, toen mijn stripconsumptie zich beperkte tot Suske en Wiske, Jommeke en Kiekeboe, was Jerome K. Jerome Bloks mijn eerste kennismaking met een 'ander' soort strips. Een oom deed me achttien jaar geleden De papieren droom cadeau en hoewel ik van het verhaal niets begreep (wat wil je, ik was simpele Jommeke-scenario's gewoon), had het hoofdpersonage meteen mijn sympathie. Een verlegen, onhandige kluns, die zich in het verkeer waagt met een solex. Op dat laatste na kon ik me wel met Jerome vereenzelvigen.

Ondertussen is Dodier met zijn reeks al aan nummer 17 aanbeland. Vele andere reeksen zijn na zovele albums al verwaterd of overgeschakeld op bandwerk. Maar Jerome K. Jerome Bloks blijft na al die jaren even fris en heeft niets aan kwaliteit ingeboet. Integendeel. Het zijn menselijke verhalen. Jerome krijgt niet te maken met seriemoordenaars of terroristen. De zaken die hij behandelt zijn alledaags. De 'slechteriken' zijn geen schurken. Hun misdaden zijn veelal het gevolg van een ongeval of een vlaag van verstandsverbijstering.

Door de subtiele humor lees je een Jerome K. Jerome Bloks met de glimlach. De verhalen zijn goed opgebouwd en spannend. De tekeningen eenvoudig en efficiënt. Opmerkelijk: Dodier mag van uitgeverij Dupuis zijn verhaal in 56 bladzijden vertellen in plaats van de gebruikelijke 48. De Fransman krijgt zo het respect dat hij verdient.