De reizen van Tristan 5 Brugge

Bij het doorbladeren van het album rijst onmiddellijk de vraag of je nu een stripalbum of een historisch boek met een uitgebreid arsenaal aan tekeningen in je handen hebt. Nadere lezing bewijst vrij vlug dat het verhaal bestaat uit een geschiedkundige tijdreis in Brugge van de Romeinse tijd tot de 19de eeuw (met nadruk op de middeleeuwen).

Omwille van de titel “De reizen van Tristan – Brugge” ging ik ervan uit dat Tristan op een of andere manier een rondleiding ging geven (al dan niet gekaderd in een verhaal/avontuur) in een van Belgiës meest gekende en toeristische steden. Niets is echter minder waar. Enkele bladzijden tekst worden afgewisseld met paginagrote tekeningen die belangrijke monumenten of gebeurtenissen weergeven. De grafische pracht beslaat ongeveer 35 van de 56 bladzijden maar vormen geen geheel of geven geen verhaal weer, waardoor de term 'strip' hier niet op z'n plaats is.
Ik gaf het al aan: de tekeningen zijn goed, met voldoende oog voor detail zonder te overdrijven. Hierdoor krijg je een perfecte indruk van hoe Brugge er in verschillende tijdsperiodes uit gezien moet hebben. Het zorgt er ook voor dat dit materiaal uitermate geschikt is om te gebruiken in onderwijsmiddens.

Besluit: Dit album is uitermate interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Brugge (of geschiedenis in het algemeen). Ook in het onderwijs kan dit boek zijn diensten meer dan bewijzen! Stripliefhebbers die menen een goed gedocumenteerd verhaal te kunnen lezen, zullen bedrogen uitkomen. Ontspannen lectuur is dit geenszins, maar de vele prachtige tekeningen van Ferry (Fernand van Vosselen) maken natuurlijk veel goed.