Mezek 1 Mezek

Een samenwerking tussen Yann en Juillard, toch twee grootheden uit het Europese striplandschap, dat kan alleen maar vuurwerk opleveren! En inderdaad vanaf de eerste pagina’s van “Mezek” zitten we al midden een luchtgevecht tussen Spitfires en Messerschmitts. Oh nee denk je dan meteen, toch niet weer een vliegtuigstrip over de tweede wereldoorlog! Maar als je dan eens goed kijkt zie je de davidster, geschilderd op een Duits vliegtuig! Dan toch geen verhaal over de tweede wereldoorlog?

Het scenario van “Mezek” lag al een aantal jaren stof te vergaren in een lade bij Yann. Hij vond geen tekenaar die dit gevoelige thema wilde uitwerken. Gelukkig had Juillard geen problemen het verhaal. De thematiek van het verhaal ligt blijkbaar nogal gevoelig: we schrijven 1948, de begindagen van de staat Israël, het jonge land bevolkt met getraumatiseerde inwoners, is al in oorlog met Egypte en kan door een wapenembargo moeilijk aan het nodige schiettuig raken om zich te verweren. Daarnaast heb je ook nog een interne strijd die bijna uitloopt op een burgeroorlog tussen de aanhangers van de Irgoen, onder leiding van Begin, en het officiële gezag.
Gelukkig zijn de Tsjechen minder preuts en overtreden ze het wapenembargo door de “Mezek” te leveren aan Israël. Dit is eigenlijk een omgebouwde Duitse Messerschmitt met een andere motor. Die vliegtuigen zijn nogal onhandelbaar en omdat Israël ook een tekort heeft aan piloten doen ze een beroep op huurlingen. Een van hen is Björn, een Zweedse piloot. Het leven van die huurlingen is niet gemakkelijk: door de joden worden ze als geldwolven aanzien, terwijl zij uit idealisme hun leven wagen. De Mezeks zijn niet de betrouwbaarste vliegtuigen die er zijn en is er zelfs sprake van sabotage. Daarnaast is er ook nog een vijand die bestreden moet worden. Naast deze dagelijkse problemen worstelt Björn ook met zijn innerlijke demonen en zijn verleden als piloot in het Duitse leger. Gelukkig vindt hij regelmatig troost in de armen van enkele schonen. Maar dit leidt op zijn beurt weer tot hartverscheurende taferelen.

Yann levert hier dus een menselijk verhaal af. Kleine mensen, elk met hun eigen verhaal meegesleurd in de maalstroom van de ontstaansgeschiedenis van een staat die met zijn eigen verleden worstelt. De tekeningen van Juillard zijn om duimen en vingers van af te likken! Wat kan die man niet tekenen zou je je beginnen afvragen, want na de paarden en sabels uit “De zeven levens van de sperwer”, de strakke stijl van Blake en Mortimer, nu weer vliegtuigen! Ook zijn personages lijken echt te leven en gelukkig voor ons droegen de joodse vrouwelijke soldaten in die tijd blijkbaar erg korte shorts.

Net als bij de collectie Vrije Vlucht van Dupuis raken er van de collectie Getekend ook niet veel verhalen vertaald. Maar gelukkig maakt Le Lombard voor dit verhaal een uitzondering.