Pin-Up INT 1 Cyclus 1

Na enkele andere projecten, waaronder een deel van XIII mystery, keert Berthet terug naar een van zijn succesreeksen. Het is ondertussen al van 2005 geleden dat Dottie nog avonturen beleefde. Daar de eerste delen moeilijk te vinden zijn, en om toch nog nieuwe lezers te kunnen aantrekken begeeft uitgeverij Dargaud zich nu op het pad van de integrale uitgaven. Als het nieuwe verhaal zal verschijnen in november zullen de eerste negen albums die samen drie verhalen vormen al als integrale zijn verschenen.

Deze maand verscheen de eerste integrale, met de eerste drie delen die al in 1994 en 1995 verschenen. Berthet heeft een eigen stijl ontwikkeld, zelfs een blinde zou zijn typische tekeningen herkennen, ook het kleurgebruik is in veel verhalen gelijkaardig: hij gebruikt veel rood- en bruintinten.
Pin-up is een reeks op scenario van Yann. De heren maakten al samen het vroegtijdig gestopte Yoni en ook Poison Ivy, een spin-off van Pin-up staat op hun cv.

De eerste cyclus speelt zich af tijdens de tweede wereldoorlog. Dottie blijft als oorlogsweduwe achter terwijl haar verloofde Joe gaat vechten tegen de Japanners in de Pacific. Als ze haar job verliest in de bioscoop, kan ze bij haar vriendin Talullah terecht. Door haar vind ze werk als sigarettenmeisje in de Yoyo-club waar er veel militairen komen. Het plaatselijke squadron wil dat de serveersters van de club als model dienen voor de symbolen op hun vliegende forten. Earl vraagt of Dottie wil poseren voor zijn vliegtuig de “Virgin Dottie”. Zo leert Dottie Milton Caniff kennen, de striptekenaar van Terry and the pirates, schildert namelijk de figuren voor de vliegtuigen. Tijdens de oorlog maakt hij een stripje voor de soldatenkrant. Omdat hij maar kan tekenen naar model vraagt hij Dottie om voor hem model te staan als Poison Ivy. De strip raakt in geen tijd razend populair bij de G.I’s. Dit wordt nog versterkt door de mysterieuze tatoeage van Poison Ivy : R.P.H. Joe raakt helemaal geobsedeerd door Poison Ivy, zonder dat hij weet dat Dottie er voor model staat. Het geloof in Poison Ivy helpt hem zelfs om te ontsnappen uit een Japans krijgsgevangenen kamp. Ook Milton raakt helemaal bezeten van Dottie/Poison Ivy. Wat haar er toe leidt om niet meer te poseren en in een vliegtuigfabriek te gaan werken. Talullah ziet haar kans schoon om Milton aan de haak te slaan! Maar uit landsbelang keert Dottie op haar stappen terug; tot tevredenheid van Milton en tot razernij van Talullah. Ieder personage raakt verstrikt in zijn eigen lust en wraakgevoelens: Earl wil Dottie, Talullah wil Milton, Milton wil Dottie/Poison Ivy, terwijl Dottie niets liever wil dan haar eigen Joe terughebben, maar diezelfde Joe is helemaal bezeten door Poison Ivy. Dit kan niet anders dan fataal aflopen!

Om de liefhebbers van Berthet toch te overhalen om ook deze integrale te kopen heeft Berthet een prachtige cover getekend. Daarenboven staan er achteraan het album ook nog een tiental pagina’s met grapjes van Poison Ivy die niet in de normale editie zijn verschenen. Het gaat hier dus niet over de strookjes die al regelmatig opduiken in het verhaal.

Deze eerste cyclus van pin-up verdient een plaatsje in de kast van elke zelfverklaarde stripliefhebber. Als je de losse albums nog niet in bezit hebt, moet je je zeker laten verleiden door deze integrale, het zal je zeker niet ontgoochelen!