Aya uit Yopougon 6 Deel 6

Een kwaliteits-soap.

Ik herinner me nog goed dat ik het eerste deel van Aya uit Youpogon in handen kreeg en blij verrast was met deze frisse wind in de stripwereld. Wat een leuke, opbeurende strip was dat. Een stripdebuut van een Afrikaans-Parijse romanschrijfster en een Franse kinderboekenillustrator. Een verhaal over opgroeiende meisjes van rond de twintig in Afrika. Hun grootste problemen zijn jongens of de school. Een erg leuke blik op een ons vreemd continent (een Afrika zonder oorlog, aids of honger) maar toch ook realistisch door de sterke karaktertekeningen. De prachtige, vloeiende tekeningen met warme kleuren doen je zo wegdromen dat je je zelf in Afrika waant. Blijkbaar was ik niet de enige die er zo over dacht, want in 2006 kregen schrijfster Marguerite Abouet en tekenaar Clément Oubrerie de prijs voor het beste debuutalbum in Angoulème.

Vijf jaar, vijf delen en 300 000 exemplaren in 16 talen later, ligt hier nu het zesde en voorlopig laatste deel voor mij. En het is waardige afsluiter voor een prachtige reeks geworden. Net als in de vorige delen krijg je weer heel wat verschillende verhalen met een plejade aan personages voorgeschoteld. Het verschil met de vorige delen, is dat nu alle verhaallijnen samenkomen, soms wel wat geforceerd, maar meestal met grappige of verrassende ontknopingen. Ook in dit laatste deel valt op hoe vlotjes schrijfster Abouet de sprankelende dialogen uit haar mouw weet te schudden. Als geen ander weet ze ook elk karakter te typeren met enkele woorden. De personages komen tot leven door hun uitspraken en omdat het boek vooral gaat over universele waarden (liefde, vergeving, boetedoening, kameraadschap, …), zal het ook iedereen weten aan te spreken en te charmeren.

Aangezien een van de personages, Inno, geïmmigreerd is naar Parijs, krijgen we soms ook leuke botsingen tussen de Afrikaanse en Europese cultuur. Wanneer bijvoorbeeld de moeder van een vriend in het ziekenhuis ligt, en zijn vriend en vader ’s avonds naar huis willen gaan, geraakt Inno helemaal overstuur. “Wat? Blijven we vannacht niet bij haar? Maar hoe kan ze beter worden als ze niet voelt dat haar familie bij haar is?” Waarop ze allen blijven overnachten naast het ziekenbed. Het zijn zulke anekdotes die er voor zorgen dat je glimlachend dit boek leest.

Alhoewel alle personages wel gebukt gaan onder allerlei problemen, blijven ze toch vol levenslust en zetten ze door. Vreemd genoeg straalt dit ook af op de lezer en kan je niet anders dan goedgezind zijn na het lezen van deze kleurrijke soap.

Voor alle zekerheid, alle delen vormen samen een grote vertelling, dus als je wil kennismaken met de wondere wereld van Yopougon, begin dan met het eerste deel. En wacht niet op de verfilming die er in 2012 aankomt!