Simon's Cat 3 Katten chaos

Simon's Cat heeft enorme furore gemaakt op Youtube, waar de avonturen van de olijke kat ondertussen meer dan 150 miljoen keer bekeken zijn. Oorspronkelijk creëerde Simon Tofield korte animatiefilms die eerst op papier getekend werden en met behulp van Flash op de bekende videosite werden gezet. Gezien het enorme aantal fans van de digitale variant kon een daverend succesverhaal bij de papieren uitgifte dan ook niet uitblijven.

Uit de titel is op te maken dat een kat de hoofdrol speelt. Deze maal krijgen we geen half-menselijke kat voorgeschoteld die kan praten of op 2 poten rondloopt, maar gaat het om alledaagse situaties die erg vertrouwd aanvoelen (ook als je, zoals ondergetekende, deze huisdieren zelf niet hebt). Grote inspiratiebron van de auteur zijn dan ook de viervoeters die in z'n huis rondlopen.
In dit deel ontfermt de brave huisvader uit de strip zich over een jong weeskatje dat voor een hele omwenteling zorgt in het leventje van de verwende alleenheerser (Simons kat) in huis. De ene hilarische gebeurtenis volgt de andere op, waarbij de 2 katten gestaag naar elkaar toegroeien en uiteindelijk niet meer zonder elkaar kunnen. De geschetste gebeurtenissen zijn niet steeds even inventief of grappig, maar gestaag groeit de sympathie van de lezer voor de 2 hoofdrolspelers. En dat is dan ook meteen de grote verdienste van dit album.

Binnen de eenvoudige zwart-wit tekeningen slaagt de tekenaar er heel goed in om dierengevoelens weer te geven. Door de ogen extra groot te maken krijgen alle optredende dieren een hoog aaibaarheidsgehalte wat zeker het succes van de verhalen mee heeft helpen bewerkstelligen. Op het einde van het boek staan ook een aantal bladzijden waarbij gebruik gemaakt wordt van een grijze inkleuring. Dit geeft wat meer mogelijkheden om situaties weer te geven, maar is geen must. Geen hoogwaardige grafische kunst, maar meer dan de pure essentie moet er niet aanwezig zijn in dit type verhalen.

Besluit: dit derde deel uit de reeks Simon's Cat, Katten Chaos, vormt een geslaagd geheel waar het hele gezin van kan genieten! Zowel oud als jong doorbladert het 256 bladzijden tellende boek met plezier. Ken je iemand met katten en zoek je je steeds te pletter naar een passend/leuk/origineel geschenk voor de eindejaarsperiode? Deze uitgave van De Bezige Bij zou wel eens het einde van je zoektocht kunnen betekenen.