Slhoka 4 De bloedbogen

Slhoka is een jonge piloot die willens nillens terecht komt op het eiland van de Gouden, een volk dat beschikt over uitzonderlijke gaven. Zoals zo vaak in dit soort avonturen wordt de held van dienst gebombardeerd tot redder van de wereld en beschikt hij over een vernietigende kracht die nog niet beheerst wordt. Het een en ander verliep echter niet zoals de goden het voorzien hadden en Slhoka wordt geconfronteerd met het feit dat de liefde van zijn leven, Leidjill - een beeldschoon meisje van het Volk der Gouden - plots erg haatdragend is geworden door het toedoen van de goddelijke kracht die de haat even sterk maakt als de liefde.In dit vierde en tevens laatste deel van de eerste cyclus moet het hoofdpersonage bewijzen dat hij de man is die de wereld kan redden en komt het tot het ultieme treffen tussen de 2 strijdende grootmachten. De Gouden trachten bij al dit wereld vernietigend geweld hun erfgoed veilig te stellen en nemen ook de wapens op.

Het verhaal van Godderidge is verre van vernieuwend, noch bijster origineel. Sedert Lanfeust hebben we al ontelbare keren magie zien opduiken in strips. Ook deze keer dus, met dat verschil dat er slechts 2 personen met een vernietigende kracht de hoofdrol spelen, van de andere begenadigden komen we slechts erg weinig te weten, behalve dan dat ze weinig uitgesproken krachten bezitten. Dit vierde album is er een met weinig inhoud. Veel meer dan een ontspoorde despoot en veel over en weer geschiet is er niet te bekennen. Grootste pluspunt is dat er op het einde toch een vrij verrassend slot is zónder cliffhanger, waardoor het verhaal af is. Wel maakt de auteurs reeds duidelijk met welk probleem de hoofdrolspeler vermoedelijk zal geconfronteerd worden in de volgende delen.

Het tekenwerk van de onbekende Ceyles en de inkleuring van de al bijna even onbekende Torta zijn ok, maar het werk van deze 2 kunstenaars kan duidelijk niet tippen aan wat Floch (Ythaq, Cixi van Troy) en Lyse (Kids van Troy, Lanfeust Odyssey, Nachtelijk Rood) realiseerden in de eerste 3 delen! Je hebt de indruk dat er bij dit vierde deel minder secuur te werk is gegaan. De eerdere delen bevatten veel meer detail en er was heel wat meer aandacht voor de achtergronden. Eigenlijk kan je spreken van een stijlbreuk en dat is jammer voor het afsluitende deel van een verhaal; al helemaal als het niveau gedaald is.

Besluit: Slhoka behoort tot de gemiddelde fantasyverhalen maar heeft toch net voldoende troeven in huis om het een aangenaam tussendoortje te maken. Wat mij betreft mag het bij deze 4 verhalen blijven.