Marsu Kids 1 Net uit het ei

Bij het verschijnen van deze spin-off van de Marsupilami (die eigenlijk ook reeds een nevenreeks is van Robbedoes en Kwabbernoot) was ik geen beetje verbaasd. De Marsu-kids kregen een hoe langer hoe grotere rol toebedeeld in de succesvolle albums van het Boliviaanse wonderdier en werden nu begenadigd met een eigen serie. In tegenstelling tot wat ik verwachtte, gaat het om een volwaardig verhaal en niet om losse gags.

In dit eerste verhaal van de 'prinsen van de jungle' moeten de net uit het ei gebroken Marsupilami's trachten te overleven in een oerwoud vol gevaren. Niet enkel uit de hoofdreeks gekende roofdieren zoals de tijger en piranha 's bedreigen het wereldje van de indianen en de langstaartige wezens, maar ook een enorme wurgslang en enkele blanke jagers zorgen voor een allesbehalve rustig leventje in het oerwoud.
Eigenlijk is met bovenstaande korte inhoud zowat alles gezegd: deze spin-off is niet vernieuwend, noch brengt het een andere kijk op de gele wezens met zwarte vlekken. Alle elementen en ingrediënten uit vroegere uitgiften zijn aanwezig. Het enige wat veranderd is, is dat de kleintjes nu alomtegenwoordig zijn, meer bepaald eentje met een blauwe neus. Het verhaal is simpel en de teksten zijn kort. De aangesneden gebeurtenissen sluiten dicht aan bij de leefwereld van de kids: ongehoorzaamheid, kattenkwaad, pesten,... Ideaal voor jonge kinderen dus!

De tekeningen houden de stijl van de hoofdreeks in ere. Hier en daar zijn prachtig opgebouwde exemplaren te bewonderen. Ook de inkleuring stijgt boven de gemiddelde moderne kinderstrip (ik doel hier bv. op W817, K3,...) uit. Wat mij betreft, pleit dit in het voordeel van de makers. Op dat gebied geen klachten!

Besluit: Marsu Kids wil de markt van eenvoudige kinderlectuur binnendringen. De auteurs bewijzen dat ook een eenvoudig verhaal verpakt kan zijn in behoorlijke tekeningen. Geen voer voor volwassenen maar de jonge lezer zal er des te meer plezier aan beleven.