Ralph Azham 2 De dood aan het begin van de weg

Lang heb ik getwijfeld of een door mij geschreven recensie over deze strip zonder vooroordelen zou zijn. Wel ik kan nu reeds zeggen dat dit niet het geval is. Donjon, een andere reeks van Lewis Trondheim, heb ik al verscheidene keren ter hand genomen en telkens weer ontgoocheld terug gelegd. Toch zijn er duizenden die fan zijn van deze tekenaar/scenarist. En hoe ik ook mijn best doe, dit kan ik niet begrijpen.

De tekeningen zijn ellendig, maar dit heeft Trondheim zelf al toegegeven. Tekenen is niet één van de dingen die hij het beste kan. Daarom dat hij de voorkeur geeft aan dieren en sprookjesfiguren als hoofdrolspelers in zijn verhalen. Is een ander woord voor strip niet tekenverhaal? Dus dit is al één aspect waar ik op afknap. Tekeningen met figuren die assymetrisch worden neergezet en achtergronden die zich beperken tot wat lijnen zorgen er al voor dat het scenario al van een uitzonderlijke kwaliteit moet zijn omdat ik alsnog de strip als aangenaam en aanrader zou bestempelen.

Een scenario schrijven kan Trondheim zeker als de beste, alleen is het genre dan weer mijn ding niet. Een verhaal dat zich in een fictieve wereld afspeelt ligt me dan ook weer niet.

Zoals je kan lezen is er niets verkeerd met het verhaal, maar eerder met de lezer hiervan. Ik had mijn eerste gedacht moeten volgen en deze strip, na even doorbladerd te hebben, gewoon terug moeten leggen of doorgeven aan iemand die dit genre wel kan smaken.

Daarom een korte afsluiter: Hou je van én mooie tekeningen én een goed scenario dan zou ik deze laten liggen. Kan een goed scenario je smaken en zijn de tekeningen dan weer van minder belang: aanschaffen die rommel.