Koning Snotneus 4 Adalbert redt zich wel

Adalbert is een snotneus! Maar roep dit niet te luid zodat de jonge koning het niet hoort, want de wel erg jonge vorst heeft een erg hoge dunk van zichzelf.
De auteurs zijn Laurent Chabosy, beter bekend als Trondheim (de auteur van onder andere Donjon, Kobijn en Ralph Azham) en Fabrice Parme (Paniek op de Atlantische Oceaan). Deze 2 heren laten hun jeugdige verbeelding de vrije loop in dit 32 pagina's tellende album dat 3 mini-verhaaltjes bevat. Hun centrale vraag: hoe zou het zijn om als kind-koning Jan en alleman te kunnen commanderen? Natuurlijk ga je je dan te buiten aan de meest absurde eisen! Vele kinderlijke wensen en dromen passeren dan ook de revue: geheime gangen, de Kerstman, originele huisdieren,... Stuk voor stuk vertelsels waarvan je perfect kan verwachten dat een snotaap het verzonnen heeft. Geen hoogstaande literatuur, wel een aangename verpozing.

De tekeningen zijn speels en eenvoudig. Achtergronden ontbreken (alle bladzijden krijgen een egale, felle kleur als achtergrond; 1 per verhaal) en de aandacht ligt volledig op de karakters. Zoals het bij dit thema hoort, wordt zowat alles karikaturaal en uit proportie weergegeven. Ook kaders ontbreken aan de uit 6 tekeningen opgebouwde pagina's, waardoor alles luchtig blijft. Dit alles maakt dat “Koning Snotneus” een aangename leeservaring biedt.

Besluit: ik val in herhaling waar het uitgaves van Silvester betreft, maar voor dit album geldt nog meer dan voor andere albums dat een uitgave in softcover voor een veel grotere afzet en betere prijs-kwaliteit verhouding ging gezorgd hebben. Op een kwartiertje zijn de 32 bladzijden gelezen en dat is toch een vrij kort moment leesplezier voor de bijna €10 die je voor dit album betaalt. Dit neemt echter niet weg dat het een erg leuk tussendoortje vormt, waar zowel volwassenen als een jeugdiger publiek plezier aan zullen beleven!