Eerlijke lui 2 Deel twee

Philippe geniet van het leven en lijkt zich niet veel aan te trekken van zijn werkeloosheid. Op een dag ontmoet hij Robert,een boekenverkoper en notoir wijnliefhebber. Als ook zijn jongste zoon z’n leven op de juiste rails krijgt, zorgt een geniale inval van ons hoofdpersonage ervoor dat zijn leven een heel andere wending krijgt. Onder andere dankzij het nooit aflatende optimisme en de zonnige kijk op het leven van Robert, een olijke levensgenieter, ziet hij een mooie toekomst tegemoet. Maar het leven kan soms raar uit de hoek komen...

Jean-Pierre Gibrat (u kent hem ongetwijfeld van Elke raaf pikt, Mattéo of Het uitstel - en indien niet raad ik u sterk aan om deze albums eens ter hand te nemen) brengt een prachtig verhaal waarbij liefde, vriendschap en verdriet dicht bij elkaar liggen. Ondanks een gebrek aan actie en een hele hoop geciteerde klassieke teksten, verveel je je toch niet. De citaten zorgen er wel voor dat het geheel als langdradig overkomt, maar eens door die paar (en dat mag je letterlijk nemen) bladzijden geworsteld, word je niet ontgoocheld. De lezer kweekt sympathie voor de centrale figuren en als je de laatste van de 64 bladzijden omslaat, verlang je naar meer. Een van de hoofdzaken hiervoor is zonder twijfel de herkenbaarheid van het geheel. Het leven biedt immers niet enkel kommer en kwel, noch uitsluitend vreugde, maar zal altijd tussen die 2 gevoelens laveren. Het boek toont ons ook dat dromen noodzakelijk zijn, dat inventiviteit gemengd met een scheutje doorzettingsvermogen loont en dat we nooit mogen opgeven. Maar bovenal brengt het de boodschap “carpe diem” of “pluk de dag”!

De tekeningen van de hand van de bij ons minder gekende Christian Durieux hebben een houtskool-look en zorgen ervoor dat het album ‘zacht’ overkomt. Geen harde lijnen, meer een dromerige sfeer. Ook de inkleuring draagt hier toe bij: deze is sober en ontbeert felle kleuren. De tekenaar levert geen meesterwerk af, integendeel, maar het past bij het geheel en voldoet omdat je dit exemplaar in de eerste plaats in huis haalt voor het verhaal.

Besluit: Dupuis heeft nog maar eens in de roos geschoten met deze aanvulling op hun collectie ‘Vrije Vlucht’ die reeds jaren garant staat voor kwaliteitsproducten in stripland. Alweer een aankoop waard, en wie het eerste deel nog niet in zijn bezit heeft, moet daar niet mee inzitten: dit afsluitende deel is perfect afzonderlijk te lezen.

Tot slot wijs ik u graag de weg naar de recensie van deel 1.