Namibia 3 Deel 3

Leo staat zowat synoniem voor buitenaardse werelden. Zowat alle stripliefhebbers kennen de reeksen die hem bekend maakten: Betelgeuze, Aldebaran en recentelijk ook Antares. Hierin geeft hij zijn visie op hoe het leven er op een andere planeet kan uitzien. In Kenya gooit hij het samen met Rodolphe, die ook reeds het scenario van Kenya mee op poten zette, over een iets andere boeg. In dit vijfluik staan onverklaarbare gebeurtenissen op onze planeet centraal. Ook daar worden de lezers geconfronteerd met bizarre wezens en buitenaardse levensvormen. De tweede cyclus, Namibia, lijkt ondanks hetzelfde hoofdpersonage, een compleet ander verhaal dan dat wat verteld werd in de eerste cyclus.

Algemene situering: Kathy Austin, de geheim agente van het Britse MI5, wordt na haar avontuur in Kenya naar Namibia gestuurd waar een verondersteld terechtgestelde nazi-misdadiger gefotografeerd werd. Dit mysterie blijkt maar het topje van een veel grotere berg van onverklaarbare gebeurtenissen die zich afspelen kort na de tweede wereldoorlog.

In tegenstelling tot de reeksen die Leo bekend maakten, is er in Kenya en Namibia veel minder plaats voor de verwondering over buitenaardse of ongekende levensvormen. Deze reeksen moeten het dan ook meer hebben van het verhaal. En dat vind ik niet sterk genoeg om boven de middelmaat uit te steken. Met dit derde boek worden wel enkele nieuwe en onverwachte elementen toegevoegd die de spanning opvoeren en voldoende ruimte creëren om een boeiend einde van de cyclus te maken. Waar in de eerste twee delen ook nog niet duidelijk was welke link er bestaat met de eerste vijf albums, wordt ook daarover een tipje van de sluier opgelicht.

De tekenstijl van Marchal doet denken aan die van Leo, maar herbergt veel meer detail en toont veel levendiger personages. Regelmatig valt op dat er nog gebreken zijn en dat hij dezelfde fouten maakt als Leo, zoals te artificiële gelaatsuitdrukkingen. Gelukkig zonder al te storend te zijn. Zoals eerder gezegd biedt dit album veel minder exotische levensvormen, waardoor de tekenaar vooral kan uitgaan van de werkelijkheid. En dat merk je, zeker in de weergave van gebouwen, bomen,... die erg waarheidsgetrouw zijn.

Besluit: de fans van Leo zullen dit album zo goed als zeker in huis halen. Ook wie houdt van het mystieke komt hier aan z’n trekken. Wat de die-hard science fiction fans betreft: die zullen vooralsnog lang niet zo enthousiast zijn als bij de eerdere werken van Leo. Veel zal uiteindelijk afhangen van de afsluitende delen en de richting dat die uitgaan.