Beroep: Leraar 1 De onverwachte toets

September is de maand waarin de leraren na enkele maanden welverdiende rust weer ten strijde trekken om de jeugd het een en ander bij te brengen. Ballon dacht dat dit misschien wel het ideale moment was om deze nieuwe reeks te lanceren. Dit album verscheen al eerder bij uitgeverij boemerang in de reeks humor in beroepen. Maar bij Franse uitgeverij Bamboo, is dit een op zichzelf staande reeks die al 14 delen telt en erg populair is. Bamboo heeft groot aantal reeksen die putten uit een of andere beroepscategorie of sport. En ook dupuis heeft met vrouwen in ’t wit, G.Raf Zerk en de Psy al enkele gekende reeksen. De tekenstijl van Pica, doet me trouwens erg denken aan de manier waarop Bédu zijn psychiater neerzet.
Ik kom zelf uit een familie die vergeven is van de leraars dus het leek me wel interessant om dit album een ter hand te nemen en te toetsen aan de werkelijkheid.
Natuurlijk wordt er in zo’n reeks al vlug gebruik gemaakt van enige vorm van overdrijving en wordt een anekdote uit de schoolomgeving uitvergroot. Iedereen kent uit zijn eigen schooltijd wel nog enkele leraars met specifieke tics. Er zijn ongemotiveerde leerkrachten, nieuwe pedagogische technieken, lastige conciërges., moeilijke klassen, en natuurlijk loert de grootste vijand voor de leraar altijd om de hoek: de schoolinspectie.
Kortom de school is een omgeving waar er meer inspiratie te rapen valt om goede grappen te vertellen dan je op het eerste zicht zou denken. De meeste grappen zijn éénpagina gags, natuurlijk is de ene grap geslaagder dan de andere, maar over het algemeen leiden de meeste grappen wel tot een glimlach. Dit eerste deel is dan ook geslaagd met onderscheiding en mag over gaan naar het volgende deel!