Het vervloekte kind INT 1 Integraal

Een weeskind wordt een arbeider en is tevreden met zijn leven. Maar plots in mei 1968 (je weet wel, die meimaand waar vanuit een studentenopstand een algemene staking uitbrak over heel Frankrijk, ook wel de Parijse studentenrevolte genaamd) wordt Gabriel geconfronteerd met zijn verleden.. en dan vooral met wat hij niet weet. Hij had zich nooit vragen gesteld over wie zijn echte ouders zijn, tot nu. En hij kan deze vragen niet onderdrukken. Hij start dan ook een onderzoek naar zijn eigen geschiedenis. Wie is hij? Hij is een kind uit de wereldoorlog, maar was zijn vader een Amerikaan of een Duitser? En zijn moeder, die heeft hem afgestaan aan het klooster, wie was zij? Waarom deed ze dat? Stapje voor stapje komt hij dichter bij de waarheid over wie hij is.. het vervloekte kind. Tegelijkertijd wordt hij geconfronteerd met hevige oppositie. Hij heeft slechts enkele vrienden en dan nog.. het is pas als er zeer zware tegenstand is, dat Gabriel te weten komt wie zijn echte vrienden zijn.

Een complex web waarachter de waarheid verborgen zit.. dat is hetgeen waar Gabriel doorheen moet zien te geraken. Maar zet hij een stap verkeerd, wordt hij in elkaar geslagen, beschoten,.. of moet hij drastische maatregelen nemen om zichzelf te beschermen. Niks is eenvoudig in deze strip, ondanks de ogenschijnlijke simpele vraag dat aan de grondslag ligt. We worden meegesleept in een intens onderzoeksverhaal waarbij we bij geen enkele stap wel weten of we vooruit gaan of zo meteen tegen een keiharde muur vliegen. Een heerlijk verhaal, dat ik niet kon loslaten tot de laatste pagina.

De tekenstijl is er één dat ik graag zie.. semi-realistisch doch licht karikaturaal waardoor de gevoelens bijna van het blad afspringen. Dit wordt aangevuld met een warme inkleuring dat de toon van het verhaal des te frappanter maakt.

In het kort: echt eentje om niet te missen.