Joker (DC) 1 Joker

Soms is het nuttig om de context te weten: Ik hou niet van superhelden-gedoe.. niet in film, niet in boek en dus ook niet in strip. En dan zegt men mij: je moet eens Batman proberen. Dat is wel goed en niet zo typisch superhelderig. Waarop dan Joker verschijnt en mijn geheugen nog ergens een link heeft opgeslagen tussen Batman en Joker. Joker, een psychopaat met een zeer lelijk gezicht (en dat laatste druk ik nog enigszins voorzichtig uit), is namelijk één van de aartsvijanden van Batman. Bijgevolg neem ik deze dan toch maar eens ter hand... en ik heb hem niet meer neergelegd.

Deze strip gaat eigenlijk niet over Batman, maar over Joker (de titel verraadt dat natuurlijk al wel). Batman speelt slechts in de laatste pagina's een rolletje.. en dat is het. Dit geeft alle ruimte aan Joker en Jonny Frost. Jonny Frost is een crimineel op de laagste lat van het onderste niveau van criminaliteit. En wanneer hij hoort dat Joker vrijgelaten wordt, heeft hij meteen grootse plannen. Hij wil hem gaan oppikken aan de deuren van het krankzinnigengesticht, waar Joker opgesloten zat, om zo dichterbij de 'macht' te komen en zo zijn graantje mee te pikken. Door deze beslissing, sleept Joker hem inderdaad mee op zijn heroveringstocht van Gotham City, waarbij de confrontatie met andere criminelen (Riddler, Two-Face,..) niet geschuwd wordt. Als lezer stellen we samen met Jonny vast dat Joker terug volledig afglijdt in zijn psychose en waar Jonny dit eerst rationeel tracht te benaderen en Joker te begrijpen, slaagt hij daar pas in op het moment dat hij zelf de eerste stappen richting het 'psychopaat-zijn' zet. De ultieme vraag of Batman Joker kan stoppen is dan ook tegelijkertijd simpel en enorm complex.. zo ook het antwoord.

Als je als tekenaar zulke tronies zo overtuigend kunt neerzetten, dan kan je tekenen. Het is impressionant om te zien welke eigenheid al deze 'lelijke' gezichten allemaal uit stralen. Ze maken het verhaal zo veel overtuigender en sterker. Met andere woorden, met onderscheiding geslaagd.

In het kort: ik kan alleen maar besluiten dat ik onder de indruk ben: sterk verhaal en dito tekeningen... Het spijtige is wel dat ik nu ook moet gaan uitkijken naar superhelden-strips... zeer slecht voor de portemonnee!