Before Watchmen: Minutemen (Lion/Urban) 1 Minutemen

Before Watchmen is een serie van strips die voor het alom bekende Watchmen plaatsvindt. Alan Moore (de schrijver van het oorspronkelijke Wacthmen) had al in 1985 te kennen gegeven dat als Watchmen succesvol was, hij een serie wou maken over de oorspronkelijke Minutemen. We weten immers hoe dat verhaal eindigde in Watchmen, maar hier kon je dan zien hoe iedereen zo ver is kunnen komen. Maar helaas kwam er vanalles tussen en werd het nooit gerealiseerd. Meer dan 20 jaar later was de uitgeverij wel geïnteresseerd in een serie rond Watchmen en dus vroegen ze Alan Moore terug, om de leiding in handen te nemen. Hij weigerde en heeft sindsdien al de strips uit deze reeks afgebroken. Hierbij weten we dus al wat de bedenker zijn mening is. Eens kijken of hij gelijk heeft..

In deze aflevering verteld Nite Owl het 'echte' verhaal van de oorspronkelijke Minutemen. In een alles verhullende biografie wil hij bekend maken wie ze juist waren: hoe ze een groep zijn geworden en hoe het allemaal in elkaar gestort is. De Minutemen staan bekend als de groep die Amerika redde van terroristen en andere criminelen, maar het wordt al vlug duidelijk dat niet iedereen in de groep dezelfde idealen koestert. Sommigen willen inderdaad wel het goede doen, maar anderen willen alleen maar profiteren van de voordelen van bekend zijn. Het leidt er ook toe dat bepaalde feiten toegedekt werden en dat sommige criminele acties geen gevolg krijgen omdat ze niet mooi in de pers zouden staan. Minutemen moet een positief beeld uitstralen en alles moet daarvoor wijken. Dit heeft natuurlijk wel zijn consequenties voor zowel diegenen in de groep die het criminele echt willen aanpakken, als voor diegenen die zich nu boven de wet voelen met hun populariteit en daar heftig van profiteren. Het is het begin van het einde. Hollis, Nite Owl, wil het wel allemaal bekend maken, maar merkt dat zelfs nu, zoveel jaar later, dat nog steeds niet eenvoudig is. Veel raden het hem af. Het imago moet bewaard blijven, vinden ze. En ze schrikken er niet voor terug om zware druk te zetten. Wat zal Hollis uiteindelijk doen?

In heel dit verhaal is niks wat het eerste instantie lijkt. Goed en kwaad... tja, wie zijn de helden nu echt? Waar ligt de lijn tussen held en crimineel en wanneer kruis je die lijn? De grenzen worden in deze reeks in ieder geval constant opgezocht en af en toe wordt er zelfs over gegaan. En dan denk je eindelijk de waarheid te weten, voel je de grond nogmaals onder je voeten wegzakken. Niks en niemand lijkt een zekerheid. Geweldig toch?

Een boek die je lang op het verkeerde been zet en je veeleer in het ongewisse laat... van verrassingen gesproken. Wat mij betreft zeker een waardige voorloper voor Watchmen. Het kon me boeien van begin tot einde.

De tekeningen zijn overtuigend in de stijl van de desbetreffende tijdsperiode. Je voelt je in een 'ouderwetse' omgeving, maar dan wel één met een kanjer van een verhaal.

In het kort: lezen die handel!