Het zotte geweld 1 Het zotte geweld

Joris Vermassen is een kunstenaar, docent en onderzoeker. Wij kennen hem waarschijnlijk beter onder zijn alter-ego Fritz (Van den Heuvel). Zijn eerste strip 'De verdwenen stembanden' liggen al weer een hele tijd achter ons. Het is zelf verschietachtig hoe lang dit al geleden is. 1989. Momenteel werkt hij aan de kinderstrip 'De Bamburgers' en pioniert hij in de Vlaamse Stand-up Comedy.

Het zotte geweld is een totaal nieuwe richting die Joris Vermassen neemt. Waar normaal de nonsens van de pagina's of het podium afdruipt is deze melo-dramatische strip zoveel meer dan een dagdagelijks verhaal. Tom is een beginnend stand-up comedian die tracht om zijn leven op de rails te krijgen. Zijn zuster lijdt aan pancreaskanker, zijn vrouw wil wel eens hulp van Tom in het huishouden, rekening houdend dat zij de enige is die een 'vaste' job heeft en een groupie van Tom zou wel graag eens meer willen dan alleen maar naar de show komen.
De verhouding tussen Tom en zijn zus Elke is zeer hecht. Zo nauw dat het gedacht van het verlies van zijn Elke ondraaglijk is. Elk moment dat hij bij haar kan zijn zal hij dat ook doen. Mocht ze nu toch maar in een kamer liggen met uitzicht op een boom, misschien zou ze dan wel genezen.

Het verhaal is een aangrijpend verhaal van een hechte relatie tussen een broer en een zus die zoveel aan elkaar hebben dat een scheiding verschrikkelijk moet zijn. Of dit verhaal een autobiografisch verhaal is weet ik niet maar het voelt wel zo aan. De gevoelens die geuit worden zijn zo herkenbaar, zo zacht en melancholisch dat dit toch meer moet zijn dan zomaar een scenario, neergepend tussen de soep en de patatten. De manier waarop het verhaal vertelt wordt lijkt meer op een eigen ervaring dan op een afstandelijk verhaal verteld door een derde. De liefde tussen een man en vrouw die niet zonder elkaar kunnen, een broer-zus relatie zoals velen onder ons die kennen.

Droevig, pijnlijk, komisch, schokkend, confronterend, ... Het bevat alles om elke mens te beroeren. Een strip waar een traantje bij wijlen opwelt en over je wang zal rollen.
Prachtig getekend en geschreven. Een pareltje van uitgeverij Vrijdag. Een nieuwe voor mijn top tien.