Flo (Catullus / Strip 2000) 6 Spoorloos verlangen

Af en aan check ik de autobiografische strip die Floor de Goede elke dag publiceert op zijn website [URL=doyouknowflo.nl]doyouknowflo.nl[/URL]. En ik ging er dan ook vanuit dat ik wel wist waaruit deze strip ging bestaan. Ik kon niet meer verkeerd zijn. Niks autobiografisch, maar eerder een wat-als-avontuur. Van een verrassing gesproken... gelukkig, een zeer aangename.

Flo en Bas, zijn partner, vertrekken op een treinreis, maar dan loopt het verschrikkelijk mis. Ze zijn nog niet lang onderweg of de trein crasht en er zijn bijna geen overlevenden. Alleen Flo en Bas zijn nog levend, maar de situatie is redelijk hopeloos. Ze moeten zich zelf zien te redden en proberen uit de ravijn te geraken, en de voortekenen zijn allemaal negatief. Het blijkt dan ook helemaal niet simpel en het leven van Bas staat al vlug op het spel.

Dit verhaal slingert je constant tussen hoop en radeloosheid: zal Bas sterven of vinden ze toch nog een weg. Het ziet er niet goed uit. Het verhaal zit zo mooi in elkaar dat je op het puntje van je stoel gaat zitten om toch maar niks te missen en vlug de pagina's om draait om eindelijk te weten hoe de vork in de steel zit. En toch wordt in dit alles de humor niet vergeten. De kwinkslag en de one-liners zijn veelvuldig gespreid over het scenario en ze leveren een prachtige contra-balans voor het drama dat zich aan het afspelen is. De dynamiek tussen de twee hoofdrolspelers blijft een bron van plezier en Floor weet ze handig te gebruiken.

De stijl van Flo, de reeks, is niet typisch voor een strip. Het formaat is horizontaal lang en plaatst een strook van zestal beeldjes per strook. Natuurlijk wordt daar van af geweken waar nodig, maar het basisritme is hierdoor wel gelegd. Binnen die beperkte ruimte weet Floor heel wat emotie te proppen met zijn heldere, eerder karikaturale, tekenstijl.

In het kort: het is nog steeds uiterst leuk om te lezen