January Jones 4 Het Pinkerton-draaiboek

Don Lawrence Collection is volop bezit met een ondergewaardeerde heldin terug tot leven te wekken. Met January Jones, Het Pinkerton-draaiboek, zijn ze aan het vierde deel uit deze serie bezig. Net als bij de vorige delen is het in een zeer mooi uitgevoerde hardcover waarvan er nog een neven-uitgave is voor Catawiki met enkele extras bij zoals een genummerde en gesigneerde ex-libris. Het enige verschil met de vorige drie delen is dat hier geen nieuwe cover werd getekend maar dat de oorspronkelijk cover wel deftig werd opgepoetst.

We bevinden ons in de filmindustrie van de jaren '40. January Jones doet het stuntwerk voor de film 'Het goud van Villa'. Een illustere persoon tracht daar stokken in de wielen te steken en is niet gegeneerd om daarvoor sabotagepraktijken toe te passen. Butch Cassidy en de Sundance Kid, ja iedereen dacht dat die dood waren maar dat is fout gedacht, willen ook deelnemen aan de film en op die manier een laatste slag slaan om hun oude dag in Australië door te brengen. Maar dan komt Mister Lefors, een oud gediende van het Pinkerton National Detective agency op de proppen.

Het verhaal van deze mooi verzorgde hardcover is nog niet verouderd. Het scenario en de spanning doorheen de pagina's zullen nog altijd jong en oud kunnen bekoren. De oorspronkelijke uitgave is dan ook nog geen twintig jaar oud. Dat Don Lawrence Collection voor January Jones heeft gekozen om deze nogmaals op de markt te gooien is dan ook niet te verwonderen. Het duo Maarten Lodewijk en Eric Heuvel hebben een pracht van een heldin gecreëerd die niet alleen een durfal is maar bovendien bloedmooi en vol met humor.

Het Pinkerton-Draaiboek is een strip die allen met veel plezier zullen lezen, al is het om de informatie die we meekrijgen over de cowboys die na hun loopbaan een rol spelen in verschillende films, vaak als figurant maar soms ook om op een zeer realistische wijze hun levensverhaal te vertellen. Het is dus niet te verwonderen dat ook Lucky Luke van de partij is.