De kat (Blloan) S1 De bijbel volgens de kat

De kat is een immens populair personage in Frankrijk en Wallonië. Het is een cartoonfiguur die jarenlang de kranten onveilig maakte. De grappen van Philippe Geluck zijn soms pareltjes van woordkunst maar daarom dubbel zo moeilijk om te vertalen, misschien dat daardoor de populariteit aan de taalgrens is blijven hangen, want de tekeningen zelf stellen niet zoveel voor. De kat is een dik aangezette kat met een bril op die naast een taalvirtuoos ook een filosofische kant heeft
De bijbel is een vreemd boek geworden, het ziet eruit zoals zo’n postkaarten boek. Op iedere pagina bevat één tekening die een grap verteld, maar toch heb je een rode draad, want Geluck verteld de eerste hoofdstukken uit het oude testament. Maar dan wel op zijn eigen absurde manier. Kat heeft de rol als God op zich genomen die de wereld schept zoals het beschreven staat in Genesis. God is getrouwd met de dood, die een pruik draagt, en Hij is bevriend met Dimitri, een homofiel schaap!
Naast de schepping passeren is er ook uitgebreid aandacht voor Adam en Eva, en na de zondeval is ook Noah aan de beurt.
De vertalers hebben bloed zweet en tranen moeten laten om sommige grappen vertaald te krijgen of alles in een Vlaams jasje te gieten. Daar zijn ze meestal wel in geslaagd, al zijn sommige grappen moeilijk te vertalen en voelt dit dan gekunsteld aan bij het lezen.
Persoonlijk hield ik meer van de originele De kat albums, daarin kan De kat meer zijn eigen eigenzinige weg gaan. De rol als god ligt hem toch minder goed.