De piraten van Barataria 7 Aghurmi

Alhoewel deze reeks de piraten van Barataria (een moerassig gebied rond New Orleans) heet is er daar in deze tweede cyclus niet veel van te merken want het verhaal speelt zich hoofdzakelijk af in de Egyptische woestijn. Er komen dan ook meer schepen van de woestijn in beeld dan echte boten, maar toch slagen de auteurs er in om in elk deel wel een prangende scene op zee te tonen.
Artémis, de bastaarddochter van Napoleon Bonaparte, is naar Egypte gestuurd op een geheime missie. Ze moet er samen met haar lijfwacht kapitein Charles François, kolonel Boutin terugvinden die enkele jaren eerder door de keizer was uitgestuurd met een opdracht. Boutin laat zich nu echter de bey van Siwa noemen, hij heerst met een honderdtal mammelukken over een ruïne in de woestijn en hij droomt er van om Egypte te veroveren. Door Artémis via een slavenverkoper te laten aanbieden aan Boutin probeert het duo bij hem binnen te raken. Naast deze risicovolle onderneming worden ze ook nog achtervolgd door Mohammed Ali, de gouverneur van Egypte en zijn leger. Daarenboven zijn ook de Engelsen van de partij om Napoleons dochter in handen te krijgen.
Na de eerste cyclus weet ook deze tweede cyclus ons te overtuigen, al ben ik blij dat de volgende cyclus zich weer in de bayous van het zuiden van de Verenigde Staten zal afspelen, dan zal de reeks zich weer in zijn natuurlijke habitat voelen!