Insecten 2 Deel 2

Toen ik deze strip bovenhaalde om op m'n gemak te lezen zodat deze recensie vorm kon krijgen, bleek ik die plannen al gauw te moeten uitstellen. De kinderen stonden immers binnen de kortste keren rond mij om m'n lectuur over te nemen, zo enthousiast waren ze immers (ze hebben ook deel 1 met veel smaak verorberd). Met enig uitstel heb ik me dan toch van m'n taak kunnen kwijten...
Kent u autotomie, foresie of endoparasitisme? Of bent u meer thuis in de namen van insecten zoals de muskusboktor, gerris en empusa? Neen, toch niet? Geen erg, het zijn termen en namen waarmee u in uw kennissenkring kan stoefen nadat u de 48 bladzijden van dit album hebt verslonden. Hopelijk laat u zich niet afschrikken door voorafgaande tekst, want het betreft hier wel degelijk een kinderstrip die ook voor volwassenen heel wat informatie biedt. En wees gerust, het gaat niet enkel om moeilijke woorden of namen. Heel wat leuke en interessante weetjes passeren de revue zoals het feit dat honing uitgekotste kots is bv. of hoe de rode kleur van lippenstift voortkomt uit gemalen cochenilleluis. Interessante lectuur allemaal, maar niet steeds voor overgevoelige zielen… :-)

De titel dekt de lading volledig: deze strip gaat wel degelijk over de 6-potige wezens die onze wereld bevolken. In tegenstelling tot wat u misschien verwacht bij het zien van de cover en de tekeningen, vormt dit album een wetenschappelijk werk waarin heel wat weetjes en interessante kennis verzameld worden over wat in het onderwijs 'kriebeldiertjes' worden genoemd. Ik vermoed dat die alternatieve benaming gekozen werd om de ondertussen natuurlijke afkeer van de meeste mensen bij het horen van het woord insecten te omzeilen en zodoende de nodige charme op te roepen voor insecten bij het jonge volkje. Het lijkt te werken. Wat zeker ook werkt, is de wereld van onze kleine mede-aardbewoners weergeven op de manier die Cazenove, Vodarzac en Cosby gebruiken. Via gags, die omfloerst de soms wrede leefwereld van de 6-potigen en andere kleine wezens uit de dierenwereld verhalen, komen jong en oud in aanraking met een wondere wereld die heel wat complexer is dan je zou denken. Veel wetenschappelijke zaken worden op een duidelijke en kindvriendelijke manier op papier gezet en vergroten de lezer (van 3 tot 99 jaar) z'n kennis aanzienlijk.

De leuke tekenstijl staat voor een groot deel in voor het succes van dit album bij m'n kinderen. Ze zijn er weg van. De in onze ogen meest afschuwelijke wezens worden immers aandoenlijk en onschuldig maar toch herkenbaar op papier gezet door Cosby.

Besluit: een uiterst amusant en toch erg leerrijk album dat door velen zal gesmaakt worden!