Pablo 4 Picasso

Parijs 1907, Bateau Lavoir, een ateliercomplex voor kunstenaars in Montmartre. Veel kunstenaars zoals Pablo Picasso, Amedeo Modigliani, Kees van Dongen en Otto van Rees vinden hier een onderkomen in een tijd dat de strijd tussen verschillende grootmeesters in de kunst nog niet gestreden is en dat de meesten een plekje zoeken tussen de lijst roemrijke kunstenaars. Pablo Picasso en z’n aanhangers verfoeien de op dat moment geroemde kunstenaar Matisse. Slechts enkelen slagen erin om goed te leven van hun werken; de meesten moeten strijden om een plaats in de galerijen en brood op de plank.
We zien Picasso’s ommezwaai van realistische kunst naar abstracte werken. Een verandering die door sommigen geroemd, door anderen de dieperik ingeboord werd. De tijd heeft geleerd wie gelijk hadden en wie niet...
Dit vierde deel biedt dus een blik op de overgangsfase van Picasso’s meer traditionele werken naar z’n kubistische periode. Met name de totstandkoming van een van z’n beroemdste werken, ‘Les Demoiselles d’Avignon’ (dat hijzelf hardnekkig ‘Het Bordeel’ bleef noemen tot aan z’n dood), speelt hier een grote rol. Met dit werk dat fundamenteel verschilde van alles wat hij eerder creëerde, riep hij heel wat kritiek over zich af. Slechts weinigen zagen op dat moment in dat hij z’n tijd ver vooruit was en een grote invloed zou uitoefenen op de nieuwere generaties schilders. De bedenkingen die de mensen rondom hem hadden, worden mooi in beeld gebracht. Tevens hebben de auteurs het ook uitgebreid over de soms bizarre en soms irreële wereld waarin de hoofdpersonages zich bevinden.
Vanzelfsprekend staat het scheppen van kunst centraal in dit album, maar dat kan natuurlijk niet zonder de menselijke relaties en de beslommeringen die gepaard gaan met het kunstenaarschap uitgebreid in beeld te brengen. Dat ook de omgeving en de capriolen van Pablo’s kennissen en echtgenote een invloed uitoefenden op de kunstenaar, zal wel duidelijk zijn.

De tekeningen zijn soms bevreemdend en chaotisch aandoend, maar dat vind ik net de charme van dit verhaal dat vertelt over sublieme geesten die vaak grensden aan het waanzinnige. Oubrerie slaagt erin om de kunst van Pablo te vatten op zijn eigen manier maar geeft desondanks toch een getrouwe weergave van de originele werken.

Besluit: dit is een wel erg aangename manier om kennis te maken met de wereld van de kunstenaars en meer in het bijzonder die van Picasso. De soms bevreemdende manier om de kunstenaarswereld weer te geven neem ik er graag bij.

Wie graag wat extra leesvoer heeft kan terecht bij Wikipedia (of wat dacht u):