Kroniek der onsterfelijken 4 De vampier, tweede deel

In een relatief korte tijdspanne lanceerde uitgeverij Gorilla vier hardcover albums van de serie Kroniek der Onsterfelijken. Een der betere fantasy-reeksen overgoten met een flinke scheut horror en gebaseerd op het werk van Wolfgang Hohlbein een bekende Duitse fantasy-schrijver. Met als rode draad doorheen het verhaal Andrej Delaney en Frédéric die jacht maken op de moordenaars van hun dorpsgenoten. In album vier, meteen het slot van het tweede tweeluik zijn onze vrienden in handen van en onderworpen aan de martelingen en wreedheden van Vlad Tepes. Een sinister heerschap met als woonplaats Transsylvanië en in onze contreien gekend als Dracula. Hij wil kost wat kost het eeuwige leven bezitten. Hiervoor gaat niets hem te ver. Hij drinkt hiervoor zelfs het bloed van Frédéric omdat deze net als Andrej behoort tot het volk der onsterfelijken. Helaas hoeveel bloed hij ook consumeert steeds gaat er wel iets fout. Toch komt er tot de verbazing van Andrej en Frédéric een einde aan de martelingen nadat één der bedienden van Dracula hen weet te overhalen om zich aan zijn meesters zijde scharen. Wat hen meteen meevoert naar een oorlog tegen de Turkse sultan Mehmed. Het wordt een genadeloze strijd waarbij de Turken het onderspit delven. Of is dit maar schijn?

Het scenario geschreven door Benjamin von Eckartsberg is gewelddadig, de sfeer van de verhalen is grimmig en ontdaan van elke emotie. Menselijkheid en medelijden zijn ver te zoeken en het hoofdthema draait voortdurend omheen het verwerven van het eeuwige leven. Niets is heilig voor Dracula hij offert zelfs de door Andrej en Frédéric gehate inquisiteur en diens twee lijfwachten op om zijn doel te bereiken. Zelf kan Andrej niet voorkomen dat Frédéric verwordt tot een monster dat bloedige afdrukken achterlaat op het aardoppervlak. Het realistisch tekenwerk uitgevoerd door Chaiko, die het stokje na twee albums overnam van Thomas von Kummant, oogt statisch. Maar net hierdoor wordt het scenario extra ondersteund en worden de sombere late middeleeuwen, de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, uitermate mooi weergegeven. De Kroniek der Onsterfelijken is een must voor fans van donkere fantasy die houden van sterke verhalen die afwijken van het veelal voorspelbare pad. WG.