Mooie zomers 1 Zuidwaarts!

'Deze reeks gaat niet over bloederige gevechten of over internationale complotten. Ze gaat over het leven, het echte leven.', dat is een deel van de tekst op de backcover. En dan besluipt toch zo een klein beetje het gevoel van "uhuh, maar welke verrassing steekt er dan wel in?".. allez, bij mij toch. Maar neen, het klopt. Dit gaat over het gewone leven van een familie die op vakantie vertrekt. Zomervakantie, kinderen die op reis willen en na een laatste krachtinspanning van de vader voor zijn werk, kunnen ze eindelijk vertrekken. Richting het zuiden.. het warme zuiden.

Klinkt idyllisch, niet? Echter langzaam zie je de scheuren en barsten in de familie naar boven komen. De vader is een striptekenaar die niet zo heel veel succes heeft, wat toch enige spanning meebrengt. Daarentegen heeft de moeder een vaste job, maar eentje dat ze haat. En nog belangrijker, er hangt een scheiding in de lucht. Deze vakantie is de laatste samen, een soort van afscheidstrip.. maar ja, de kinderen weten het nog niet. Zoals beloofd, het echte leven.

Desalniettemin toont het niet de echte slechte kant van het leven. Het loopt wel mis, maar slechts tot op een zekere hoogte. Dit is dan ook geen vechtscheiding, men houdt immers nog van elkaar. Het is bijgevolg, en gelukkig maar, geen strip waar je de rest van de dag gedeprimeerd van rondloopt. Het blijft uiteindelijk allemaal aan de nette kant van de maatschappij. Misschien beschouw je dat wel als een gemiste kans, maar als ik eerlijk ben dan lees ik meestal toch liever over de leuke kant van de mensen dan over de kleingeestige kant.

Dit is getekend in een heerlijke retro-stijl.. behangpapier met psychedelische patronen, de knoert van een telefoon, de rechthoekige auto's en zo meer, passend voor het moment van het verhaal en als lezer voelt dat echt gewoon geweldig retro en leuk.

In het kort: leven zoals het is, in retro-stijl