Alex en het feest van Jeroen Bosch 1 Alex en het feest van Jeroen Bosch

Van 13 februari tot en met 8 mei 2016 loopt er in het Noordbrabants Museum in 's-Hertogenbosch een groots opgezette tentoonstelling omheen de schilder Jheronimus Bosch ook wel Jeroen Bosch genoemd. Via deze tentoonstelling wil men in 2016 zijn overlijden, vijfhonderd jaar terug, luisterrijk herdenken. Maar laten we ons voor dat deze tentoonstelling geopend wordt nog even richten op het heden. Waar op een doodgewone middag Alex met zijn broer bovenstaand museum bezoekt. Zijn broer gaat helemaal op in het werk van Jeroen Bosch, maar Alex verveelt zich steendood. Een verveling die als bij toverslag verdwijnt als een immens konijn dat aan een stok een gigantische sleutel meevoert zijn aandacht volledig opeist. Het konijn is gehaast en wil onder geen beding het feest ter ere van Jeroen Bosch missen. Als dan het dier ook nog verdwijnt in een met licht gevulde schemerzone via het openklappende schilderij “De tuin der lusten” dan is Alex niet meer te stuiten. Fluks duikt hij het onbekende tegemoet en meteen bevind zich in een voor hem vreemde wereld. Een gigantische onbekende wereld ontsproten aan het brein van Jeroen Bosch. Waar Alex de ene na de andere verrassing te beurt valt. Een wereld waar niets loopt zoals in Alexs leefwereld en die bevolkt is met de meest vreemde creaturen. Waaronder een reus, een vogelbode, de dood, een vrek en nog meer personages die opduiken in het werk van Bosch. Het wordt voor Alex een uitzonderlijke, boeiende en fascinerende zoektocht die hem meer bijbrengt over deze befaamde schilder dan ook maar enig kunst- of geschiedenisboek.

Het geheel wordt mooi in beeld gebracht door aanstormend talent Evi Nijs. Dit stripboek meteen haar debuutalbum is een waar kunstwerk op zich. Ze brengt mooie tekeningen op een door haar uitgewerkt scenario. Voor het basisidee van de strip baseerde ze zich losjes op het overbekende “Alice in Wonderland”. Haar figuren zijn spontaan en leuk uitgetekend in een bijna decorloze wereld. Ogen soms uitermate grappig en dan weer eens beangstigend. Een inkleuring in heldere tinten rond het geheel mooi af. Evi Nijs richt zich via deze strip tot zowel een ouder als jong publiek dat via haar werk op een ludieke wijze kan kennismaken met het werk van Jeroen Bosch. Het boek verscheen bij uitgeverij Syndicaat en werd mede mogelijk gemaakt door “Stichting Jheronimus Bosch 500”. WG.