Walking Dead (Silvester) A3 Deel 3
A4 Deel 4

Voor een duiding van deze reeks verwijs ik u graag naar de recensie van delen 1 en 2: http://stripinfo.be/forum.php?thread=12939
De groep overlevenden die we reeds 2 albums lang volgen, wordt nog meer op de proef gesteld. De groep groeit aan en het vinden van een veilige plaats om te verblijven wordt daardoor een dringende noodzaak maar blijkt niet evident. Ondertussen gaan de dagelijkse beslommeringen door en moet er voorzien worden in voedsel, drinken, medische verzorging,... en dat alles in een onherkenbaar geworden wereld. Als een dramatisch ongeluk bovendien de situatie ook nog eens verandert, worden de zenuwen van enkele overlevers serieus op de proef gesteld.

Wie denkt dat een verhaal over levende doden na enkele albums vervelend wordt, moet echt deze reeks eens proberen! Telkens je denkt dat het niet erger kan worden, duiken nieuwe, onverwachte problemen op. Die zaken oplossen in een verbrokkelde wereld waar het hoe langer hoe moeilijker is om in de basisbehoeften te voorzien, is geen evidentie. Bovendien worden de mensen geconfronteerd met de meest ondenkbare gruwelen die wandelende doden met zich meebrengen. Ook het op een kluitje leven van een groep mensen zorgt voor de nodige (psychologische) problemen. De kleinste kantjes van de nog levenden komen naar boven: jaloezie, machtswellust en geldingsdrang zijn maar een paar van de onvoorstelbaar grote idioterieën die het menselijke ras maakt tot de meest destructieve soort die er op deze wereldbol rondloopt. Het valt dus niet te ontkennen dat dit een psychologische thriller van formaat is waarin de ziel van de protagonisten stukje bij beetje wordt blootgelegd. Het komen en gaan van nieuwe personages met elk hun eigen, soms duistere achtergrond, voorziet in een onafgebroken stroom aan nieuwe verhoudingen en machtsposities waardoor dit epos uitermate boeiend blijft! Bovendien blijven ook de onverwachte gebeurtenissen en wendingen in hoog tempo op ons afkomen. Het einde van dit album bijvoorbeeld belooft weer heel wat moois voor de volgende delen.
Besluit. Iedereen is gewaarschuwd: als je de laatste bladzijde van album 4 omgeslagen hebt, zal je nog een poosje op je honger moeten blijven zitten want de verdere delen zijn nog in voorbereiding. :-)